زندگی نامه ایلان ماسک به سبک کارآفرینان به اینگونه بوده است .

ماسک، کارآفرین آفریقای جنوبی به دلیل تأسیس تسلا موتورز و اسپیس ایکس که یک فضاپیمای تجاری برجسته را در سال 2012 به فضا پرتاب کرد، معروف شد .

زندگی نامه ایلان ماسک
زندگی نامه ایلان ماسک

 ایلان ماسک کیست ؟

ماسک یک کارآفرین و تاجر آمریکایی متولد آفریقای جنوبی است که X.com را در سال 1999 (که بعداً به پی پال تبدیل شد)تاسیس کرد . وی اسپیس ایکس را در سال 2002 و تسلا موتورز را در سال 2003 راه اندازی کرد . ماسک در اواخر دهه 20 زندگی خود با فروش استارت آپ خود به یک مولتی میلیونر تبدیل شد.

ماسک در ماه می 2012، زمانی که اسپیس ایکس موشکی را پرتاب کرد . که اولین وسیله نقلیه تجاری را به ایستگاه فضایی بین المللی می فرستاد، تیتر خبرها شد. او با خرید SolarCity در سال 2016 پرتفوی خود را تقویت کرد . و جایگاه خود را به عنوان یک رهبر صنعت تثبیت کرد .در ژانویه 2021، ماسک به عنوان ثروتمندترین مرد جهان از جف بزوس پیشی گرفت .

فروش را با شیوه ای جدید و کار آمد امتحان کنید . کتاب شیوه گرگ نوشته جردن بلفورت معروف به گرگ وال استریت را اینجا بخوانید .

اوایل زندگی

ماسک در 28 ژوئن 1971 در پرتوریا، آفریقای جنوبی به دنیا آمد. ماسک در کودکی چنان در رویاهای خود در مورد اختراعات غرق بود . که والدین و پزشکانش دستور آزمایشی برای بررسی شنوایی او دادند.

تقریباً در زمان طلاق والدینش، زمانی که او 10 سال داشت، ماسک به کامپیوتر علاقه مند شد. او به خودش یاد داد که چگونه برنامه‌نویسی کند . و در ۱۲ سالگی اولین نرم‌افزار خود بازی ای به نام Blastar را فروخت .

ماسک در دوران دبیرستان فردی کوتاه قد، درونگرا و اهل کتاب بود. او تا 15 سالگی مورد آزار و اذیت قرار می گرفت و با تلاش و پشتکار یاد گرفت که چگونه با کاراته و کشتی از خود دفاع کند.

زندگی نامه ایلان ماسک
ایلان ماسک و خانواده

خانواده

مادر ماسک، مایه ماسک ، یک مدل کانادایی و مسن‌ترین زنی است که در کمپین Covergirl بازی کرده است. زمانی که ماسک در حال رشد بود، در یک مرحله پنج شغل برای حمایت از خانواده‌اش انجام داد.

پدر ماسک، ارول ماسک، یک مهندس ثروتمند آفریقای جنوبی است.

ماسک دوران کودکی خود را با برادرش کیمبال و خواهرش توسکا در آفریقای جنوبی گذراند. وقتی او 10 سالش بود والدینش طلاق گرفتند.

با توجه به ظاهر دیگران هیچ وقت قضاوت نکنید . کتاب فروشنده و میلیونر اثر مارک فیشر را اینجا بخوانید .

تحصیلات

ماسک در 17 سالگی در سال 1989 به کانادا رفت تا در دانشگاه کوئینز تحصیل کند . و از خدمت اجباری در ارتش آفریقای جنوبی اجتناب کند. ماسک در آن سال تابعیت کانادایی خود را به دست آورد . تا حدی به این دلیل که احساس می کرد دریافت شهروندی آمریکا از این مسیر آسان تر است .

در سال 1992، ماسک کانادا را ترک کرد تا در دانشگاه پنسیلوانیا در رشته تجارت و فیزیک تحصیل کند. او در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد و در مقطع لیسانس دوم در رشته فیزیک ماند.

پس از ترک پن، ماسک به دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رفت . تا دکترای خود را در فیزیک انرژی ادامه دهد. با این حال، نقل مکان او کاملاً با رونق اینترنت همراه بود و او پس از دو روز از استنفورد خارج شد تا بخشی از آن شود و اولین شرکت خود، Zip2 Corporation را در سال 1995 راه اندازی کرد. ماسک در سال 2002 شهروند ایالات متحده شد.

زندگی نامه ایلان ماسک
ایلان ماسک و شرکت ها

شرکت ها

شرکت Zip2

ماسک اولین شرکت خود را با نام Zip2 Corporation در سال 1995 به همراه برادرش کیمبال ماسک راه اندازی کرد. Zip2 که راهنمای شهری آنلاین بود، به زودی برای وب‌سایت‌های جدید نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون محتوا ارائه کرد . در سال 1999، بخشی از Compaq Computer Corporation Zip2 را به قیمت 307 میلیون دلار نقد و 34 میلیون دلار اختیار خرید سهام خرید ، فروخت .

ثبات ، پایداری و مداومت اساس موفقیت هستند . کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی اثری فوق العاده در این باره است اینجا بخوانید .

پی پال

در سال 1999، ایلان و کیمبال ماسک از پول فروش Zip2 خود برای تأسیس X.com، یک شرکت خدمات مالی/پرداخت آنلاین استفاده کردند. خرید X.com در سال بعد منجر به ایجاد PayPal شد که امروزه شناخته می شود.

در اکتبر 2002، ماسک اولین میلیارد خود را زمانی به دست آورد که PayPal توسط eBay به مبلغ 1.5 میلیارد دلار در سهام خریداری شد. قبل از فروش، ماسک 11 درصد از سهام پی پال را در اختیار داشت.

اسپیس ایکس

ماسک سومین شرکت خود را با نام Space Exploration Technologies Corporation یا SpaceX در سال 2002 با هدف ساخت فضاپیما برای سفرهای فضایی تجاری تأسیس کرد. تا سال 2008، اسپیس ایکس به خوبی تأسیس شد و ناسا قرارداد حمل و نقل محموله ایستگاه فضایی بین‌المللی را با برنامه‌هایی برای حمل و نقل فضانوردان در آینده به این شرکت اعطا کرد . تا جایگزین مأموریت‌های شاتل فضایی ناسا شود.

زندگی نامه ایلان ماسک
ایلان ماسک و فالکون

موشک فالکون 9

در 22 می 2012، ماسک و اسپیس ایکس زمانی که این شرکت موشک فالکون 9 خود را با یک کپسول بدون سرنشین به فضا پرتاب کرد، تاریخ ساز شدند. این وسیله نقلیه با 1000 پوند تدارکات برای فضانوردان مستقر در آنجا به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شد . و اولین باری بود که یک شرکت خصوصی یک فضاپیما را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد. در مورد پرتاب، ماسک گفته است: “من احساس می کنم بسیار خوش شانس هستم… برای ما، این مانند برنده شدن در سوپر بول است.”

همچنین شرکت اسپیس سال 2013، این موشک با موفقیت یک ماهواره را به مدار انتقال ژئوسنکرون برد . فاصله ای که در آن ماهواره در یک مسیر مداری که با چرخش زمین مطابقت دارد قفل می شود. در فوریه 2015، اسپیس ایکس پرتاب دیگری را با ماهواره رصدخانه آب و هوای اعماق فضایی (DSCOVR) به فضا پرتاب کرد . و هدف آن مشاهده تشعشعات شدید خورشید بود که بر شبکه های برق و سیستم های ارتباطی روی زمین تأثیر می گذارد.

در مارس 2017، SpaceX شاهد پرواز آزمایشی و فرود موفقیت آمیز موشک فالکون بود . که از قطعات قابل استفاده مجدد ساخته شده بود . پیشرفتی که درها را برای سفرهای فضایی مقرون به صرفه تر باز کرد.

دونالد ترامپ در کتاب چگونه مثل میلیاردرها فکر کنیم مطالب جالبی درباره ثروتمند شدن و املاک بیان می کند ، اینجا بخوانید .

فاجعه در space x

یک شکست در نوامبر 2017 رخ داد، زمانی که انفجاری در حین آزمایش موتور جدید Block 5 Merlin این شرکت رخ داد. اسپیس ایکس گزارش داد که هیچ کس آسیب ندیده است . و این مشکل مانعی برای عرضه برنامه ریزی شده نسل آینده موشک فالکون 9 نخواهد داشت.

این شرکت در فوریه 2018 با پرتاب آزمایشی موفقیت آمیز راکت قدرتمند فالکون هوی از لحظه عطف دیگری لذت برد. فالکون هوی مجهز به تقویت‌کننده‌های اضافی فالکون 9، برای حمل محموله‌های عظیم به مدار و به طور بالقوه به عنوان کشتی برای مأموریت‌های فضایی عمیق طراحی شد .

در جولای 2018، Space X از فرود موفقیت آمیز موشک فالکون بلوک 5 جدید هیجان زده بود . که کمتر از 9 دقیقه پس از بلند شدن بر روی یک کشتی بدون سرنشین سقوط کرد.

زندگی نامه ایلان ماسک
ایلان ماسک و سفر به مریخ

ماموریت BFR به مریخ

در سپتامبر 2017، ماسک طرح طراحی به روز شده ای را برای BFR خود ارائه کرد (مخفف “Big F–ing Rocket” یا “Big Falcon Rocket”)، یک غول 31 موتوره که در بالای آن یک سفینه فضایی قادر به حمل حداقل 100 نفر است.  او فاش کرد که اسپیس ایکس قصد دارد در سال 2022 اولین ماموریت باری را با این وسیله نقلیه به مریخ به عنوان بخشی از هدف کلی خود برای استعمار سیاره سرخ راه اندازی کند.

در مارس 2018، این کارآفرین به حضار در جشنواره سالانه South by Southwest در آستین، تگزاس گفت که امیدوار است BFR را برای پروازهای کوتاه در اوایل سال بعد آماده کند، در حالی که با آگاهی از مشکلات قبلی خود در رعایت ضرب الاجل‌ها اشاره می‌کند.

ماه بعد، اعلام شد که اسپیس ایکس تأسیساتی را در بندر لس آنجلس برای ساخت و نگهداری BFR خواهد ساخت. این بندر مکانی ایده آل برای اسپیس ایکس است . زیرا موشک ماموت آن تنها پس از تکمیل با کشتی قابل جابجایی خواهد بود.

زندگی نامه ایلان ماسک
ایلان ماسک و استارلینگ

ماهواره های اینترنتی استارلینک

در اواخر مارس 2018، اسپیس ایکس مجوزی از دولت ایالات متحده دریافت کرد تا ناوگانی از ماهواره ها را به منظور ارائه خدمات اینترنتی به مدار پایین پرتاب کند. شبکه ماهواره ای که Starlink نام دارد، به طور ایده آل خدمات پهنای باند را در مناطق روستایی قابل دسترس تر می کند، در حالی که رقابت را در بازارهای پرجمعیت که معمولاً تحت سلطه یک یا دو ارائه دهنده هستند، افزایش می دهد.

اسپیس ایکس اولین دسته از 60 ماهواره را در ماه مه 2019 پرتاب کرد و پس از آن 60 ماهواره دیگر در نوامبر به فضا فرستاد. در حالی که این نشان می داد پیشرفت قابل توجهی برای سرمایه گذاری استارلینک بود، ظهور این مدارگردهای درخشان در آسمان شب، با پتانسیل هزاران نفر دیگر، اخترشناسانی را نگران کرد که احساس می کردند تکثیر ماهواره ها دشواری مطالعه اجرام دور در فضا را افزایش می دهد.

این عادات هستند که آینده ما را می سازند . کتاب قدرت عادات اثر چارلز داهیگ را در دو جلد اینجا بخوانید .

تسلا موتورز

ماسک یکی از بنیانگذاران، مدیرعامل و معمار محصولات تسلا موتورز است . شرکتی که در سال 2003 تأسیس شد و به تولید خودروهای برقی مقرون به صرفه و انبوه و همچنین محصولات باتری و سقف های خورشیدی اختصاص دارد. ماسک بر توسعه محصول، مهندسی و طراحی محصولات این شرکت نظارت دارد.

رودستر

پنج سال پس از شکل‌گیری، در مارس 2008، تسلا از رودستر رونمایی کرد، یک خودروی اسپرت که قادر به شتاب 0 تا 60 مایل در ساعت در 3.7 ثانیه و همچنین مسافت 250 مایل بین شارژ باتری لیتیوم یون خود بود.

تسلا موتورز با داشتن سهامی در شرکت توسط دایملر و مشارکت استراتژیک با تویوتا، عرضه اولیه عمومی خود را در ژوئن 2010 با جمع آوری 226 میلیون دلار آغاز کرد.

زندگی نامه ایلان ماسک
ایلان ماسک و تسلا

مدل ها

در آگوست 2008، تسلا برنامه‌هایی را برای مدل S خود اعلام کرد، اولین سدان الکتریکی این شرکت که بنا به گزارش‌ها قرار بود در مقابل سری 5 بی‌ام‌و قرار بگیرد. در سال 2012، مدل S سرانجام با قیمت اولیه 58570 دلار وارد تولید شد. این خودرو با قابلیت طی کردن مسافت 265 مایل بین شارژ، به عنوان خودروی سال 2013 توسط مجله Motor Trend مورد تقدیر قرار گرفت .

در آوریل 2017، تسلا اعلام کرد که از جنرال موتورز پیشی گرفته و به با ارزش ترین خودروساز ایالات متحده تبدیل شده است. این خبر یک موهبت آشکار برای تسلا بود که به دنبال افزایش تولید و عرضه مدل 3 سدان خود در اواخر همان سال بود.

در سپتامبر 2019، یک مدل S با استفاده از آنچه ماسک به عنوان یک “پیشروی چهارخانه” توصیف کرد . رکورد سرعت را برای سدان چهار در در Laguna Seca Raceway در شهرستان مونتری، کالیفرنیا به ثبت رساند.

زندگی نامه استیو جابز فقید موسس اپل را بخوانید .

مدل 3

مدل 3 به طور رسمی در اوایل سال 2019 و پس از تاخیرهای گسترده در تولید، عرضه شد. این خودرو در ابتدا 35000 دلار قیمت داشت که قیمت بسیار قابل دسترس تری نسبت به 69500 ​​دلار و بالاتر برای سدان های الکتریکی مدل S و X آن بود.

ماسک پس از اینکه در ابتدا قصد داشت تا دسامبر 2017 هر هفته 5000 خودروی مدل 3 جدید تولید کند، این هدف را به مارس 2018 و سپس با شروع سال جدید به ژوئن رساند. این تأخیر کارشناسان صنعت را که به خوبی از مشکلات تولید این شرکت آگاه بودند غافلگیر نکرد .

در آوریل 2018، در حالی که انتظار می‌رفت تسلا از پیش‌بینی‌های تولید سه‌ماهه اول کوتاهی کند . اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ماسک رئیس بخش مهندسی را کنار زده است تا شخصاً بر تلاش‌ها در آن بخش نظارت کند. ماسک در گفتگوی توییتری با یک خبرنگار گفت که برای دستیابی به اهداف تولید، «تفرقه بینداز و غلبه کن» مهم است و «به خوابیدن در کارخانه بازگشته است».

زندگی نامه ایلان ماسک
تسلا

ادامه مدل3

ماسک پس از اعلام این که شرکت ساختار مدیریتی خود را سازماندهی مجدد خواهد کرد . در ماه ژوئن اعلام کرد که تسلا 9 درصد از نیروی کار خود را اخراج می کند، اگرچه بخش تولید آن دست نخورده باقی خواهد ماند. ماسک در ایمیلی به کارمندان تصمیم خود را برای حذف برخی از «نقش‌های تکراری» برای کاهش هزینه‌ها توضیح داد . و اذعان داشت که زمان آن رسیده است که گام‌های جدی برای کسب سود بردارد.

به نظر می‌رسد که این تغییر ساختار سودی را به همراه دارد . زیرا اعلام شد که تسلا به هدف خود برای تولید 5000 خودروی مدل 3 در هفته تا پایان ژوئن 2018 دست یافته است . در حالی که 2000 خودروی سدان مدل S و SUV مدل X دیگر تولید می‌کند. “ما انجامش دادیم!” ماسک در یک ایمیل جشن به این شرکت نوشت. “چه کار باورنکردنی توسط یک تیم شگفت انگیز.”

فوریه سال بعد، ماسک اعلام کرد که این شرکت بالاخره مدل 3 استاندارد خود را عرضه می کند. ماسک همچنین گفت که تسلا در حال تغییر به فروش تمام آنلاین است . و به مشتریان این فرصت را می دهد که خودروهای خود را در عرض هفت روز یا 1000 مایل برای بازپرداخت کامل بازگردانند. .

زندگی نامه جف بزوس مالک آکازون را اینجا بخوانید .

کامیونت

در نوامبر 2017، ماسک با رونمایی از تسلا نیمه کامیون خود  و رودستر جدید در استودیوی طراحی این شرکت، سروصدای دیگری به پا کرد. این نیمه کامیون که انتظار می رفت در سال 2019 وارد مرحله تولید شود . قبل از تاخیر، دارای 500 مایل برد و همچنین باتری و موتورهای ساخته شده برای 1 میلیون مایل است.

مدل Y و رودستر

در مارس 2019، ماسک از مدل Y مورد انتظار تسلا رونمایی کرد. این کراس اوور کامپکت که در مارس 2020 به مشتریان عرضه شد، دارای برد رانندگی 300 مایل و شتاب صفر تا 60 مایل در ساعت 3.5 ثانیه است.

SolarCity

در آگوست 2016، در تلاش مستمر ماسک برای ترویج و پیشبرد انرژی و محصولات پایدار برای مصرف کنندگان گسترده تر، قراردادی 2.6 میلیارد دلاری برای ترکیب خودروهای برقی و شرکت های انرژی خورشیدی او منعقد شد. شرکت تسلا موتورز او یک قرارداد خرید کل سهام شرکت SolarCity Corp را اعلام کرد . شرکتی که ماسک به پسرعموهایش کمک کرده بود در سال 2006 راه اندازی کنند.

“خورشیدی و ذخیره سازی زمانی که با هم ترکیب شوند در بهترین حالت خود هستند. به عنوان یک شرکت، تسلا (ذخیره‌سازی) و SolarCity (خورشیدی) می‌توانند محصولات کاملاً یکپارچه مسکونی، تجاری و در مقیاس شبکه ایجاد کنند که نحوه تولید، ذخیره و مصرف انرژی را بهبود می‌بخشد.»

زندگی نامه سام والتون مالک وال مارت را بخوانید .

شرکت The Boring Company

در ژانویه 2017، ماسک The Boring Company را راه اندازی کرد، شرکتی که به حفاری و ساخت تونل ها به منظور کاهش ترافیک خیابان ها اختصاص داشت. او با حفاری آزمایشی در املاک اسپیس ایکس در لس آنجلس شروع کرد.

در اواخر اکتبر همان سال، ماسک اولین عکس از پیشرفت شرکت خود را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. او گفت که این تونل 500 فوتی که عموماً به موازات بین ایالتی 405 اجرا می شود، در عرض تقریباً چهار ماه به طول دو مایل می رسد.

در ماه مه 2019، این شرکت که اکنون با نام TBC شناخته می شود . قراردادی به ارزش 48.7 میلیون دلار از سازمان کنوانسیون و بازدیدکنندگان لاس وگاس برای ساخت یک سیستم حلقه زیرزمینی برای جابجایی افراد در اطراف مرکز همایش لاس وگاس منعقد کرد.

زندگی نامه ایلان ماسک
توییتر یا X

توییتر

در اکتبر 2022، ماسک رسماً توییتر را خرید و پس از ماه‌ها رفت و برگشت، مدیرعامل این شرکت رسانه‌های اجتماعی شد.

و بعد از آن در تصمیمی بسیار جنجا انگیز و پر ریسک نام توییتر را به X تغییر داد .

کارت اطلاعات ایلان ماسک

توییت ماسک و موسسه تحقیقات SEC

در 7 آگوست 2018، ماسک از طریق یک توییت بمبی را منتشر کرد: “من در نظر دارم تسلا را با قیمت 420 میلیارد دلار خصوصی کنم. بودجه تضمین شده است.” این اعلامیه راه را برای پیگرد قانونی علیه شرکت و موسس آن باز کرد، زیرا SEC شروع به پرس و جو در مورد اینکه آیا ماسک واقعاً بودجه مورد نظر را تامین کرده است یا خیر. چندین سرمایه گذار به این دلیل شکایت کردند که ماسک به دنبال دستکاری قیمت سهام و کمین فروشندگان کوتاه مدت با توییت خود است.

توییت ماسک در ابتدا باعث افزایش 11 درصدس ارزش سهام تسلا شد . مدیر عامل با نامه ای در وبلاگ شرکت پیگیری کرد و این اقدام را برای خصوصی “بهترین مسیر رو به جلو” خواند. او قول داد که سهام خود را در شرکت حفظ کند، و افزود که یک صندوق ویژه برای کمک به همه سرمایه گذاران فعلی ایجاد خواهد کرد.

شش روز بعد، ماسک با بیانیه‌ای به دنبال شفاف‌سازی موضع خود شد . و در آن به بحث و گفتگو با مدیر عامل صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی به عنوان منبع اعلامیه «تامین بودجه» خود اشاره کرد. او بعداً در توییتی نوشت که در حال کار بر روی پیشنهادی برای واگذاری تسلا به صورت خصوصی با گلدمن ساکس و سیلور لیک به عنوان مشاور مالی است.

ادامه sec

وقتی گزارش شد که مدیران خارجی تسلا دو شرکت حقوقی را برای رسیدگی به تحقیقات SEC و برنامه‌های مدیر عامل برای خصوصی کردن شرکت حفظ کرده‌اند، به سرعت دوباره جدی شد.

در 24 آگوست، یک روز پس از ملاقات با هیئت مدیره، ماسک اعلام کرد که مسیر خود را معکوس کرده است . و شرکت را خصوصی نخواهد کرد. از جمله دلایل خود، او ترجیح اکثر مدیران برای عمومی نگه داشتن تسلا و همچنین دشواری حفظ برخی از سهامداران بزرگی را که از سرمایه گذاری در یک شرکت خصوصی منع بودند، ذکر کرد. برخی دیگر معتقد بودند که ماسک همچنین تحت تأثیر اپتیک یک شرکت خودروهای الکتریکی است . که توسط عربستان سعودی، کشوری که به شدت درگیر صنعت نفت است، تأمین مالی می شود.

در 29 سپتامبر 2018، اعلام شد که ماسک 20 میلیون دلار جریمه پرداخت می کند . و به عنوان بخشی از توافق با SEC به مدت سه سال از ریاست هیئت مدیره تسلا کنار می رود.

زندگی نامه سرهنگ سندرز مالک kfc را بخوانید .

اختراعات و نوآوری ها

هایپرلوپ

در آگوست 2013، ماسک مفهومی را برای شکل جدیدی از حمل و نقل به نام “هایپرلوپ” منتشر کرد . اختراعی برای رفت و آمد بهتر بین شهرهای بزرگ که زمان سفر را به شدت کاهش می داد . Hyperloop که به طور ایده‌آل در برابر آب و هوا مقاوم است و با انرژی‌های تجدیدپذیر تغذیه می‌شود . سوارکاران را در غلاف از طریق شبکه‌ای از لوله‌های کم فشار با سرعتی بیش از 700 مایل در ساعت به حرکت در می‌آورد. ماسک خاطرنشان کرد که ساخت هایپرلوپ و آمادگی برای استفاده از آن 7 تا 10 سال طول می کشد.

اگرچه او Hyperloop را با این ادعا که از هواپیما یا قطار ایمن تر است . با هزینه تخمینی 6 میلیارد دلار تقریباً یک دهم هزینه سیستم ریلی برنامه ریزی شده توسط ایالت کالیفرنیا معرفی کرد . مفهوم ماسک باعث شک و تردید شده است. با این وجود، کارآفرین به دنبال تشویق توسعه این ایده بوده است.

پس از اعلام مسابقه ای برای تیم ها برای ارسال طرح های خود برای نمونه اولیه Hyperloop pod، اولین مسابقه Hyperloop Pod در تاسیسات SpaceX در ژانویه 2017 برگزار شد. رکورد سرعت 284 مایل در ساعت توسط یک تیم مهندسی دانشجویی آلمانی در مسابقه شماره ثبت شد.  همان تیم  رکورد را به 287 مایل در ساعت در سال بعد رساند.

زندگی نامه ایلان ماسک
ایلان ماسک و هوش مصنوعی

AI و Neuralink

ماسک علاقه خود را به هوش مصنوعی دنبال کرد و رئیس مشترک سازمان غیرانتفاعی OpenAI شد . این شرکت تحقیقاتی در اواخر سال 2015 با مأموریت پیشرفت هوش دیجیتالی به نفع بشریت راه اندازی شد.

در سال 2017 نیز گزارش شد که ماسک از سرمایه‌گذاری به نام Neuralink حمایت می‌کند . که قصد دارد دستگاه‌هایی را برای کاشت در مغز انسان ایجاد کند و به افراد کمک کند تا با نرم‌افزار ادغام شوند. او پیشرفت شرکت را در طی یک گفتگو در جولای 2019 فاش کرد  .که دستگاه های آن از یک تراشه میکروسکوپی تشکیل می شود که از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند متصل می شود.

قطار سریع السیر

در اواخر نوامبر 2017، پس از اینکه رام امانوئل ، شهردار شیکاگو، پیشنهادهایی را برای ساخت و راه اندازی خط ریلی سریع السیر داد . که مسافران را از فرودگاه اوهار به مرکز شهر شیکاگو در 20 دقیقه یا کمتر منتقل می کرد . ماسک در توییتی اعلام کرد که همه کاره است.  او گفت که مفهوم حلقه شیکاگو با هایپرلوپ او متفاوت است . مسیر نسبتا کوتاه آن نیازی به کشیدن خلاء برای از بین بردن اصطکاک هوا ندارد.

در تابستان 2018 ماسک اعلام کرد که حدود 1 میلیارد دلار مورد نیاز برای حفر تونل 17 مایلی از فرودگاه تا مرکز شهر شیکاگو را پوشش خواهد داد. با این حال، در اواخر سال 2019 او توییت کرد که TBC توان خود را روی تکمیل تونل تجاری در لاس وگاس  تمرکز خواهد کرد . که نشان می‌دهد برنامه‌های شیکاگو برای آینده نزدیک در هاله‌ای از ابهام باقی خواهند ماند.

رابطه با دونالد ترامپ

در دسامبر 2016، ماسک به انجمن استراتژی و سیاست رئیس جمهور ترامپ معرفی شد . ژانویه بعد، او به طرح مشاغل تولیدی ترامپ پیوست. پس از انتخاب ترامپ، ماسک با رئیس‌جمهور جدید و مشاورانش در نقطه مشترکی قرار گرفت . زیرا رئیس‌جمهور برنامه‌های خود را برای پیگیری توسعه‌های زیرساختی گسترده اعلام کرد.

در حالی که گاهی اوقات با اقدامات بحث برانگیز رئیس جمهور مانند ممنوعیت پیشنهادی برای ورود مهاجران از کشورهای دارای اکثریت مسلمان در تضاد بود . اما ماسک از دخالت خود در دولت جدید دفاع کرد. او در اوایل سال 2017 در توییتی نوشت  «هدف‌های من تسریع انتقال جهان به انرژی پایدار و کمک به تبدیل بشریت به یک تمدن چند سیاره‌ای است . که پیامد آن ایجاد صدها هزار شغل و ایجاد الهام‌بخش‌تر خواهد بود. آینده برای همه.”

در اول ژوئن، پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج ایالات متحده از توافق آب و هوایی پاریس، ماسک از سمت مشاور خود کنار رفت.

زندگی نامه ایلان ماسک
ایلان ماسک و همسران

زندگی شخصی

همسران و فرزندان

ماسک دو بار ازدواج کرده است. او در سال 2000 با جاستین ویلسون ازدواج کرد و این زوج صاحب شش فرزند شدند. در سال 2002، اولین پسر آنها در 10 هفتگی بر اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) درگذشت. ماسک و ویلسون با هم پنج پسر دیگر داشتند: دوقلوهای گریفین و خاویر (متولد 2004) و سه قلوهای کای، ساکسون و دامیان (متولد 2006).

پس از جدایی مشاجره‌آمیز از ویلسون، ماسک با تالولا رایلی، بازیگر سینما آشنا شد. این زوج در سال 2010 ازدواج کردند. آنها در سال 2012 از هم جدا شدند اما در سال 2013 دوباره با یکدیگر ازدواج کردند. رابطه آنها در نهایت به طلاق در سال 2016 ختم شد.

بعد از دومین طلاق

ماسک در سال 2016 پس از قطعی شدن طلاق خود از رایلی با هنرپیشه آمبر هرد و هرد طلاق او را از جانی دپ نهایی کرد . مشغله های آنها باعث شد این زوج در آگوست 2017 از هم جدا شوند. آنها در ژانویه 2018 دوباره به هم نزدیک شدند و یک ماه بعد دوباره از هم جدا شدند.

در می 2018، ماسک با نوازنده گریمز (متولد کلر بوچر) آشنا شد. در آن ماه، گریمز اعلام کرد که نام خود را به ” c ” تغییر می دهد . نماد سرعت نور، بنا به گزارش ها این کار به تشویق ماسک بوده است . طرفداران این مجری فمینیست را به خاطر قرار ملاقات با میلیاردری که شرکت او در میان اتهامات آزار جنسی به عنوان “منطقه شکارچیان” توصیف می کنند . مورد انتقاد قرار دادند.

فرزندان ماسک و گرایمز

این زوج در ماه مارس 2019 در مجله وال استریت ژورنال در مورد عشق خود به یکدیگر صحبت کردند و گرایمز گفت: “ببین، من او را دوست دارم، او عالی است… منظورم این است که او یک نفر فوق العاده جالب است.” ماسک به نوبه خود به ژورنال گفت: “من عاشق خلاقیت هنری وحشیانه سی و اخلاق کاری بسیار شدید هستم.”

گرایمز در 4 می 2020 پسر خود را به دنیا آورد و ماسک اعلام کرد که نام پسر را “X Æ A-12” گذاشتند . در اواخر ماه، پس از اینکه گزارش شد که ایالت کالیفرنیا نامی با شماره را نمی پذیرد . این زوج گفتند که نام پسرشان را به “X Æ A-Xii” تغییر می دهند.

فرزند دوم ماسک و گریمز سال 2021 به دنیا آمد . آنها نام این دختر را اگزا دراک سیدرال ماسک گذاشتند .

کار غیر انتفاعی

پتانسیل بی حد و حصر اکتشاف فضا و حفظ آینده نسل بشر به سنگ بنای علایق پایدار ماسک تبدیل شد . و در این راستا، او بنیاد ماسک را تأسیس کرده است که به اکتشاف فضا و کشف انرژی های تجدید پذیر و پاک اختصاص دارد.

در اکتبر 2019 ماسک متعهد شد که یک میلیون دلار به کمپین #TeamTrees اهدا کند .که هدف آن کاشت 20 میلیون درخت در سراسر جهان تا سال 2020 است. او حتی نام توییتر خود را به این مناسبت به Treelon تغییر داد.

حقایق فوری

نام: ایلان ماسک
سال تولد: 1971
تاریخ تولد: 28 ژوئن 1971
شهر تولد: پرتوریا
کشور تولد: آفریقای جنوبی
جنسیت مذکر
معروف ترین کار: ایلان ماسک، کارآفرین آفریقای جنوبی، به دلیل تأسیس تسلا موتورز و اسپیس ایکس  شهرت دارد.
صنایع
اکتشافات فضایی
اینترنت / محاسبات
مدارس
دانشگاه پنسیلانیا ، انتاریو ، کوئینز ، استنفورد
ملیت ها
آفریقای جنوبی
حقایق جالب
ایلان ماسک پس از دو روز استنفورد را ترک کرد تا از رونق اینترنت استفاده کند.
در آوریل 2017، تسلا موتورز ماسک از جنرال موتورز پیشی گرفت و به با ارزش ترین خودروساز ایالات متحده تبدیل شد.

چگونه در بازار طلا سرمایه گذاری کنیم ، مقاله ای کامل از فوربز را به زبان اصلی بخوانید .

اطلاعات استنادی

عنوان مقاله: بیوگرافی ایلان ماسک
نویسنده: مهندس یحیی ساکی مدیر مدرسه کسب و کار آکادمی تاجران
نام وب سایت: وب سایت academytajeran.ir
تاریخ انتشار اصلی: 22 مرداد 1402

نقل قول ها

من بسیار طرفدار محیط زیست هستم .اما بیایید بفهمیم که چگونه این کار را بهتر انجام دهیم . و برای دست یابی به آنچه در وهله اول بدیهی است از ده ها حلقه پرش نکنیم.

شکست در اینجا یک گزینه است. اگر همه چیز شکست نمی خورد، شما به اندازه کافی نوآوری نمی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up