زندگی نامه سام والتون به سبک کارآفرینان به این گونه بوده است .

والتون یک تاجر آمریکایی بود که بیشتر به خاطر تأسیس سوپر مارکت های زنجیره ای خرده فروشی والمارت، که به بزرگترین شرکت جهان تبدیل شد، شهرت پیدا کرد .

زندگی نامه سام والتون
فروشگاه وال مارت

سام والتون که بود؟

سام اولین وفروشگاه زنجیره ای تخفیف دار را در سال 1962 پس از سال ها فعالیت در کسب و کار مدیریت خرده فروشی افتتاح کرد. این زنجیره تخفیف در 30 سال بعد در سطح بین المللی گسترش یافت و تا سال 2010 به بزرگترین شرکت جهان تبدیل شد. والتون در سال 1988 در سن 70 سالگی از سمت مدیرعاملی کنار رفت، اما تا زمان مرگش در سال 1992 در شرکت فعال ماند.

کتاب شیوه گرگ اثر جردن بلفورت 

سال های اول

ساموئل مور والتون، تاجر پیشگامی که سنت قبلی خرده فروش ها را زیر پا گذاشت و نشان داد که فروشگاه های تخفیف بزرگ می توانند در مناطق کوچک و روستایی رشد کنند، در 29 مارس 1918 در کینگ فیشر، اوکلاهاما به دنیا آمد. او اولین پسر توماس والتون بانکدار و همسرش نانسی لی بود.

در اوایل زندگی، والتون و خانواده اش به میسوری نقل مکان کردند، جایی که او بزرگ شد. یک دانش آموز توانا و یک ورزشکار خوب بود . والتون از تیم فوتبال دبیرستان خود دفاع می کرد و پیشاهنگ عقاب بود. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان هیکمن در کلمبیا، میسوری، در سال 1936، همکلاسی هایش او را “همه کاره ترین پسر” نامیدند.

پس از دبیرستان، والتون نزدیک خانه ماند و در دانشگاه میسوری در کلمبیا ثبت نام کرد، جایی که در سال 1940 در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد.

زندگی نامه سام والتون
زندگی نامه سام والتون

شغل اولیه خرده فروشی

پس از کالج، والتون اولین طعم واقعی خود را از دنیای خرده فروشی زمانی که در Des Moines در شرکت JC Penney که هنوز یک خرده فروش نسبتا کوچک بود، گرفت. پس از خدمت به عنوان کاپیتان ارتش در یک واحد اطلاعاتی در طول جنگ جهانی دوم ، والتون در سال 1945 به زندگی خصوصی بازگشت و از وام 25000 دلاری پدر همسرش استفاده کرد تا اولین فروشگاه خود، یک امتیاز بن فرانکلین را در نیوپورت، آرکانزاس به دست آورد.

در کمتر از دو دهه، والتون با همکاری برادر کوچکترش، جیمز، صاحب 15 فروشگاه بن فرانکلین شد. اما ناامیدی از مدیریت زنجیره، به ویژه تصمیم برای نادیده گرفتن فشار والتون برای گسترش به جوامع روستایی، او را بر آن داشت تا خودش دست به کار شود.

کتاب قورباغه ات را قورت بده اثر برایان تریسی

ساختن یک امپراتوری

در سال 1962 والتون اولین فروشگاه Walmart خود را در راجرز، آرکانزاس افتتاح کرد. موفقیت سریع بود. تا سال 1976 والمارت یک شرکت سهامی عام بود که ارزش سهام آن 176 میلیون دلار بود. در اوایل دهه 1990، ارزش سهام والمارت به 45 میلیارد دلار افزایش یافت. در سال 1991 والمارت از Sears, Roebuck & Company پیشی گرفت و به بزرگترین خرده فروش کشور تبدیل شد.

والتون مسئول بسیاری از موفقیت ها بود. چشم انداز او از یک فروشگاه خرده فروشی با تخفیف در مناطق روستایی با سبک سختگیرانه بنیانگذار همراه بود. والتون که اغلب روزهای کاری خود را از ساعت 4:30 صبح شروع می‌کرد، از کسانی که زیر دستش بودند انتظار نتیجه داشت و از تغییر مسیر یا تغییر در پرسنل خود هراسی نداشت اگر اعداد و ارقامی را که به او می‌آمد دوست نداشت.

حتی در شرایط رکود، فروشگاه‌های والتون موفق بودند. در سال 1991، در حالی که کشور در رکود اقتصادی فرو رفته بود، والمارت فروش را بیش از 40 درصد افزایش داد. اما این موفقیت همچنین Walmart را به یک هدف تبدیل کرد، به ویژه برای بازرگانان شهرهای کوچک و سایر ساکنان که استدلال می کردند این زنجیره غول پیکر در حال نابود کردن فروشگاه های کوچکتر یک جامعه و خرده فروشی های مرکز شهر است. با این حال، والتون سعی کرد با این ترس‌ها روبرو شود، و وعده‌های شغلی و کمک‌های مالی به سازمان‌های خیریه محلی داد، که این شرکت اغلب به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌کرد.

زندگی نامه سام والتون
سام والتون و وارن بافت

سالهای پایانی

والتون که یک شکارچی مشتاق و در فضای باز بود، تصویری فروتن را تا زمان مرگش به تصویر کشید. وسیله نقلیه انتخابی او یک پیکاپ فورد 1985 قرمز رنگ بود. او با همسرش هلن، که در سال 1943 با او ازدواج کرد، از سال 1959 در یک خانه در بنتونویل، آرکانزاس زندگی کرد. این زوج دارای چهار فرزند بودند: اس. رابسون، جان، جیمز و آلیس.

در سال 1985 مجله فوربس والتون را به عنوان ثروتمندترین مرد ایالات متحده معرفی کرد، اعلامیه ای که به نظر می رسید بیش از هر چیز این تاجر را آزار می دهد. او می‌گوید: «همه این حرف‌ها درباره دارایی خالص یک نفر احمقانه است و زندگی من را بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر کرده است».

والتون در چند سال آخر عمرش از دو نوع سرطان رنج می برد: لوسمی و سرطان مغز استخوان. او در 5 آوریل 1992 در بیمارستان علوم پزشکی دانشگاه آرکانزاس در لیتل راک آرکانزاس درگذشت.

درست یک ماه قبل از مرگ، والتون توسط رئیس جمهور جورج اچ دبلیو بوش با مدال آزادی ریاست جمهوری تجلیل شد.

کتاب فروشنده و میلیونر اثر مارک فیشر

حقایق فوری

نام: سام والتون
سال تولد: 1918
تاریخ تولد: 29 مارس 1918
ایالت تولد: اوکلاهما
شهر تولد: شاه ماهی
کشور تولد: ایالات متحده آمریکا
جنسیت : مرد
شناخته شده ترین: سام والتون یک تاجر آمریکایی بود که بیشتر به خاطر تاسیس زنجیره خرده فروشی والمارت، که به بزرگترین شرکت جهان تبدیل شد، شهرت داشت.
صنایع
تجارت و صنعت
مدارس
دانشگاه میسوری
سال فوت: 1992
تاریخ فوت: 5 آوریل 1992
ایالت مرگ: آرکانزاس
شهر مرگ: لیتل راک
کشور مرگ: ایالات متحده

زندگی نامه سام والتون
زندگی نامه سام والتون

اطلاعات استنادی

عنوان مقاله: بیوگرافی سام والتون
نویسنده: مهندس یحیی ساکی مدیر مدرسه کسب و کار آکادمی تاجران
نام وب سایت: وب سایت academytajeran.ir
تاریخ انتشار اصلی: 18 مرداد 1402

راه اندازی فروشگاه زنجیره ای به زبان اصلی

نقل قول ها

انتظارات بالا کلید همه چیز است.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • آرمین تبریزی
    1402-06-21 1:00 ب.ظ

    فروشگاه های زنجیره ای وال مارت واقعا یک انقلاب در خرده فروشی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up