هنر بازاریابی کردن

هر کسی در این جهان هستی با فروش و بازاریابی کردن چیزی گذران زندگی می کند. یکی با فروش و هنر دستش ، یکی با فروش کالا ، یکی با فروش تحصیلاتش و یکی با فروش مهارت هایش . به هر حال فروش و بازاریابی جزء جدایی ناپذیری از زندگی انسان ها از هزاران سال پیش تا کنون بوده است . و به این زودی ها هم قصد بازنشستگی ندارد .

بازاریابی پویا هنر فروش آن چیزی که تولید می شود نیست . بلکه آگاهی نسبت به چیزی است که باید تولید شود . جهانی که ما در آن زندگی می کنیم جهانی کاملا رقابتی است . و شاه کلید موفقیت در آن در گرو درک نیازها و خواسته های مشتریان و پاسخگویی به آن است .

 

 

ما در این مقاله تمامی تلاش خود را به خرج خواهیم داد تا بتوانیم محتوایی بسیار کاربردی در زمینه بازاریابی برای شما دوستان عزیز تهیه کنیم . امیدوار هستیم که حتی به اندازه چند در زمینه بازاریابی به شما کمک کنیم .

فروش را به شیوه گرگ را به شیوه گرگ وال استریت جردن بلفورت امتحان کنید 

و اما بازاریابی چیست ؟

در فرهنگ لغت انگلیسی بازاریابی اینگونه است . فعالیت یا تجارتی در زمینه تبلیغ و فروش محصولات و یا خدمات که شامل جستجو در بازار و تبلیغات نیز می باشد .

در کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر اینگونه تعریف می شود ، بازاریابی در یک کلام برقراری رابطه سودمند با مشتری است .

و اما این رابطه سودمند چگونه به وجود می آید که یک شرکت ، تولیدی ، کارگاه و حتی یک مغازه دار خرده فروش می تواند برای مشتری ارزش ایجاد کند . و با مشتری ارتباط برقرار کرده و در ازای این خدمات سودمند از مشتری ارزش دریافت کند

اگر شما در کار بازاریابی باشید به احتمال زیاد درک این تعریف برای شما بسیار دشوار خواهد بود . به این دلیل که بازاریابی بسیار فراتر از این تعریف ساده است . بازاریابی اگرچه با تبلیغات و فروش در هم تنیده است ، اما در واقع در تمامی مراحل یک کسب و کار از ابتدا تا انتهای آن حضوری فعال دارد .

ثبات ، پایداری و مداومت صحیح اساس موفقیت و سلامتی است . کتاب اثر مرکب دارن هاردی را امتحان کنید .

تعریف بازاریابی از دیدگاه آکادمی تاجران ؟

بازاریابی در تعریف مخصوص به آکادمی تاجران به تمامی کارها و روشهایی گفته می شود که یک شرکت ، یک تولیدی ، یا حتی یک خرده فروشی برای جذب مشتری به محصول یا خدمات خود از طریق پیام رسانی با کیفیت بالا و از طریق مختلف انجام می دهد.

هدف بازاریابی ارائه ارزش مستقل برای مشتریان بالقوه و مصرف کنندگان از طریق ارائه محصولات و خدمات با کیفیت است به گونه ای که در بلند مدت به عنوان یک برند برتر در ذهن مشتری خود نقش ببندد . و مشتریان وفادار به برند خود به وجود آورد .

 

 

حال که یک تعریف جامع از بازاریابی بیان کردیم .  در اینجا می خواهیم اهداف بازاریابی را همراه با انواع بازاریابی و همچنین چهار پی بازاریابی و تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات را بررسی کنیم .

شما دوستان عزیز چه یک بازاریاب با تجربه هستید که به دنبال تجدید تعاریف خود از بازاریابی باشید ، ویا یک مبتدی که می خواهید شغل بازاریابی را برای آینده خود انتخاب کنید . و در مرحله اول به دنبال چیستی بازاریابی هستید و یا صاحب یک کسب و کار هستید که می خواهید برای آن بازاریابی کنید . ما شما را تحت پوشش مدرسه کسب و کار آکادمی تاجران قرار خواهیم داد و در اینجا شما می توانید به یک بازاریاب قابل تبدیل شوید .

داستان یگ گدای میلیاردر و یک فروشنده را اینجا در کتاب فروشنده و میلیونر بخوانید 

اهداف بازاریابی :

هدف بازاریابی فرایندی است که در طی آن بتوان مردم را به محصولات یا خدمات خود علاقه مند کرد و این فرایند از طریق تحقیقات بازار ، تجزیه و تحلیل و درک علایق مشتری ایده ال شما اتفاق می افتد . بازاریابی به تمامی جنبه های یک کسب و کار از جمله توسعه محصول ، روش های توزیع ، فروش و تبلیغات مربوط می شود .

بازاریابی مدرن به گونه ای که اکنون وجود دارد از سال 1950 شروع شد . دقیقا زمانی که مردم شروع به استفاده گسترده از رسانه های چاپی کردند و با ورود تلویزیون و بعدها اینترنت دنیایی جدید برای بازاریابان به وجود آمد .

اکنون بازاریابان با هزینه های بسیار کمتری به وسیله اینترنت میتوانند کالاها و خدمات خود را به تمامی مشتریان هدف خود در سرتاسر دنیا معرفی و تبلیغ کنند . امروزه گوگل ، شبکه های اجتماعی ، توییتر ، یوتیوب و آپارات دنیایی دیگر از تبلیغات و بازاریابی را بر روی چشم ما گشوده اند .

اساس موفقیت یک سازمان مدیریت صحیح و داشتن مدیر قوی است ، اینجا بخوانید .

انواع بازاریابی : 

در اینجا چند نوع بازاریابی را بیان و به طور خلاصه به بررسی آنها خواهیم پرداخت .

1- بازاریابی اینترنتی : همین که شما محصولات خود را در اینترنت ارائه دهید خود یک نوع بازاریابی اینترنتی است . که امروزه به وسیله بهینه کردن موتورهای جستجو که به اختصار SEO گفته میشود می توان محصولات ، خدمات و سایت خود را به صفحه اول گوگل آورد و یک بازار بزرگ برای خود مهیا کرد .

2- بازاریابی وبلاگی : امروزه دیگر وبلاگ مخصوص نوشتن نویسندگان نیست ، بلکه به ابزاری مفید برای بازاریابان تبدیل شده است . اکنون شرکت ها ، برندها و تولیدی ها وبلاگ هایی را منتشر می کنند و در آن به ارائه توضیح درباره خدمات و محصولات خود می پردازند . و علاقه مشتریان بالقوه ای را که برای کسب اطلاعات در اینترنت جستجو می کنند به خود جلب می کنند .

ادامه انواع بازاریابی

3- بازاریابی شبکه های اجتماعی : کسب و کارها امروزه می توانند از شبکه های اجتماعی همانند اینستاگرام ، تلگرام ، توییتر ، آپارات ، یوتیوب ، لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی استفاده کنند تا در طول زمان بر مخاطبان خود تاثیر بگذارند .

4- بازاریابی چاپی : از آنجایی که روزنامه ها و مجلات بهتر می دانند چه کسانی مشترک مطالب چاپی آنها هستند ، شرکت ها هم چنان برای تبلیغ کسب و کارشان از این نوع بازاریابی استفاده می کنند .

5- بازاریابی موتورهای جستجو : این نوع بازاریابی با seo که در بالا گفته شد کاملا متفاوت است . و در این نوع بازاریابی کسب و کارها می توانند با پرداخت پول خدمات و محصولات خود را به صفحات اول گوگل بیاورند . و در ازای هر کلیکی که روی محصول آنها می شود مبلغی را به گوگل پرداخت کنند .

6- بازاریابی ویدئویی : این نوع بازاریابی هم امروزه از رونق خوبی برخوردار است . بازاریابان شرکت ها امروزه برای اینکه بتوانند مشتریان خود را سرگرم کرده و در خلال آن به تبلیغ محصول مورد نظر خود بپردازند هزینه هایی خوبی برای این نوع بازاریابی انجام می دهند .

 

بازاریابی به وسیله اینستاگرام را اینجا بخوانید

 

بازاریابی و تبلیغاتاگر بازاریابی را یک ماشین فرض کنیم ، تبلیغات چرخ آن ماشین است .

و برای موفقیت در بازاریابی می توان از پلتفرم ها ، کانال های شبکه های اجتماعی و تیم های متعدد درون سازمان خود برای شناسایی مخاطبان خود ، برقراری ارتباط با آنها ، تقویت صدای آنها و ایجاد وفاداری به برند ، در طول زمان استفاده کرد .

از طرف دیگر تبلیغات تنها یکی از اجزای بازاریابی است . تبلیغات تلاشی استراتژیک است که معمولا برای آگاهی از یک محصول یا خدمات به عنوان بخشی از اهداف جامع تر که در بالا بیان شده است می باشد. به عبارتی ساده تر تبلیغات تنها روشی نیست که بازاریاب برای فروش محصول خود از آن استفاده میکند .

با یک مثال ساده سعی کرده ایم مرز میان تبلیغات و بازاریابی را توضیح دهیم . فرض کنید در شرکت تولید مبلمان یک دست مبل از چوپ گردو و روکش چرمی تولید کرده ایم . و حال می خواهیم کمپینی تشکیل داده و آن را برای مشتریان خود تبلیغ کنیم .

کانال های انتخابی ما اینستاگرام ، گوگل و وب سایت شرکت میباشند . و به مدت سه ماه از این سه کانال شروع به تبلیغ مبل مخصوص خود می کنیم تا بتوانیم سرنخی در میان مشتریان خود پیدا کنیم . مراحل مختلف تولید محصول خود را به صورت دانلودی در وب سایت قرار می دهیم . و در اینستاگرام ویدئوهای کوتاهی درباره ویژگی های محصول جدید خود تولید می کنیم

و روی موتورهای جستجوی گوگل با پرداخت هر کلیک هزینه ، سرمایه گذاری می کنیم تا ترافیک را به صفحه محصول جدید در وب سایت خود هدایت کنیم .

حال به نظر شما کدام یک از تصمیمات بالا بازاریابی بود و کدام یک تبلیغات ؟

دقیقا درست بیان کردید ، هر یک از مراحل اینستاگرام ، وب سایت و گوگل تبلیغات بودند و مجموع هر سه آنها و همچنین پرداخت پول در ازای هر کلیک به موتور جستجوی گوگل جهت آوردن محصول به صفحه اول گوگل بازاریابی بود .

پس بازاریابی کل فرایند برای فروش محصول بود و این شرکت با همسو کردن اینستاگرام ، گوگل و وب سایت خود یک کمپین با سه قسمتی را اجراء کرد تا مخاطبین خود را شناسایی کند و محصول خود را به فروش برساند.

آیا chatGPT گوگل را نابود خواهد کرد . اینجا بخوانید 

چهار p بازاریابی : 

در دهه 1960 مک کارتی چهار پی بازار یابی را ارائه کرد که عبارت بودند از

product : محصول         price : قیمت            place : محل               promotion : تبلیغات

اساس بازاریابی از نظر مک کارتی به این چهار p بستگی دارد . که در ذیل تلاش کرده ایم هر کدام را به صورت مختصر توضیح دهیم .

 

product : محصول

فرض کنید یک محصول دارید و می خواهید آن را بفروشید ، اگر تازه کار باشید به احتمال خیلی زیاد موفق به فروش محصول نخواهید شد و شکست خواهید خورد .

پس چاره کار جیست ؟

شما باید تیمی از بازاریابان برای تحقیقات بازار و پاسخگویی به برخی از سوالات پاسخ دهید . مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند ؟ آیا بازار مناسبی برای محصول وجود دارد ؟ چه پیام هایی باعث افزایش فروش محصول می شوند ودر کدام پلتفرم ها ؟ توسعه دهندگان محصول شما چگونه باید محصول را تغیر دهند تا احتمال موفقیت را افزایش دهند ؟

گروههای مورد نظر در مورد محصول چه فکر می کنند و چه سوالات یا تردیدهایی دارند . بازاریابان از پاسخ به این سوالات برای کمک به کسب و کار برای درک تقاضا برای محصول و افزایش کیفیت محصول با ذکر نگرانی های خود که از نظر سنجی ها به به آن رسیدند ، استفاده می کنند .

price : قیمت

تیم بازاریابی شما قیمت محصول رقبا را بررسی خواهد کرد . و همچنین با استفاده از نظر سنجی های مختلف می تواند تخمین بزند که مشتری ایده ال شما مایل به پرداخت چه مقدار پول برای محصول مد نظر است .

آیا قیمت محصول شما بالا است و اکثر مشتریان قدرت خرید آن را ندارند و یا قیمت محصول آنقدر پایین است که دیگر سودی برای شرکت باقی نخواهد ماند. بازاریابان می توانند با تحقیقات و تجزیه و تحلیل مصرف کننده محدودیت قیمت مناسب برای محصول را ارزیابی کنند .

place : محل

بسیار مهم است که بازاریابان شما درک درستی از مصرف کنندگان کسب و کار شما داشته باشند . آیا مکان فروش محصولات شما شهرهای بزرگ است یا شهر های کوچک یا تمامی شهر ها . آیا فروش را باید در مرکز شهر انجام داد یا در مناطق مرفه نشین ، یا در محل های حاشیه نشین شهر .

یا شاید اصلا احتیاجی به مکان فیزیکی نداشته باشد و بتوان کالا ها را به صورت اینترنتی فروخت . همه این ها سوالاتی است که یک بازاریاب باید بتواند به آنها جوابی درست بدهد ، تا بتواند جلوی شکست یک کسب و کار را بگیرد .

promotion : تبلیغات

احتمالا تاکنون منتظر این قسمت بوده اید ، تبلیغات شامل هر گونه تبلیغات آنلاین یا چاپی است . که تیم بازاریابی شما انجام می دهد. تا سبب افرایش آگاهی و علاقه به محصول شما شود . و در نهایت منجر به فروش بیشتر شود .

 

امیدواریم که تعریف ما از بازاریابی به شما در درک هدف بازاریابی و نحوه تعریف آن کمک کرده باشد . و اهمیت بازاریابی از مراحل ابتدایی تولید یک محصول یا خدمات تا مرحله پایان آن مشخص باشد .

نویسنده : مهندس یحیی ساکی مدیر مدرسه کسب و کار آکادمی تاجران

 

 

 

 

 

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up