مدیریت چیست و مدیر کیست ؟

مدیریت چیست و چگونه به یک مدیر قوی تبدیل شویم ؟

 

مدیر کیست و مدیریت چیست
مدیریت چیست ؟

 

در این مقاله تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا توضیح دهیم که مدیر کیست و مدیریت چیست . و بتوانیم این دو مقوله بسیار مهم را ، در کنار هم توضیح دهیم .

متاسفانه اغلب اوقات مدیر و مدیریت جدا از هم بررسی می شوند و به طور کامل نمی شود درباره هر یک توضیح داد. مدیر و مدیریت هر دو در کنار یکدیگر هستند و یکی  بدون آن دیگری اصلا معنا و مفهومی ندارد .

در اینجا ابتدا سعی می کنیم مفهوم مدیریت را واکاوی کرده و معنی و مفهوم دقیق آن را بیان کنیم . در مرحله بعد به معانی مدیر خواهیم پرداخت و شرایط یک  مدیر موفق بودن را بررسی خواهیم کرد .

سه بیان خاص از مدیریت

در ابتدا خواستم تعریف مدیریت را از فرهنگ لغت بیان کنم ، که هر چه تلاش کردم معنی ارزشمندی از آن پیدا نکردم . پس تصمیم گرفتم با تعاریفی ساده و در عین حال پر مغز ، شروع کنم .

۱ – مدیریت عبارت است از هدایت ، آموزش و کمک به افراد تحت فرمان یک مجموعه یا سازمان برای انجام وظایفی از پیش تعیین شده با بالاترین بازده و در بهترین حالت و در عین حال زنده نگهداشتن خلاقیت پرسنل مجموعه .

۲ : مدیریت به انجام وظایف پنج گانه – برنامه ریزی ، سازماندهی کردن ، رهبری ، هماهنگی و کنترل گفته می شود .

3 – مدیریت هنر این است که بدانیم یک کار را چگونه به بهترین و ارزانترین روش موجود انجام دهیم .

مدیریت امروزه به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما انسان ها تبدیل شده است . هر جا که تلاشی انسانی برای رسیدن به هدفی مد نظر باشد ، مدیریت ضروریست .

مدیریت همانند آبی که در رودخانه ای در جریان است در زندگی ما هم همیشه جاری است . و زندگی بدون مدیریت همان رودخانه بدون آب است خشک و بی جان .

تعاریف خاص مدیریت
سه تعریف از مدیریت

 

بازاریابی چیست و مراحل آن کدامند اینجا کامل بخوانید 

 

تعریف مدیر و مدیریت با یک داستان جذاب

بهتر است اینجا با یک داستان ساده نقش مدیر و مدیریت را توضیح دهیم .آقا محمد پدر یک خانواده چهار نفره است ، آقای محمد ایران منش یک سوپر مارکت در یک محله متوسط نشین سطح شهر زنجان دارد .

با درآمدی معادل سی میلیون تومان سال هزارو چهارصدو یک . آقای ایرانی یک پسر هفت ساله به نام کوروش و یک دختر چهارساله به نام پریا دارد .

همسر آقای ایرانی سارا خانم دیپلمه و خانه دار است . آقای ایرانی بدون اینکه تحصیلاتی در زمینه مدیریت داشته باشد ،  ذاتا مدیر نسبتا قوی هست . آقا محمد داستان ما تصمیم می گیرد که برنامه ای بریزد که نه تنها فرزندانش از همین سنین پایین از کودکی خود لذت ببرند .   در زمان بزرگ سالی نیز سرمایه ای نسبتا بزرگ داشته باشند تا بتوانند برای تحصیلات عالیه یا راه اندزای کسب و کار مخصوص به خود از آن استفاده کنند .

آقای ایرانی که از دیسیپلین درونی بالایی برخوردار است ، درآمد خود را به چند دسته تقسیم می کند . پنجاه درصد آن را صرف هزینه پوشاک ، خوراک و وسایل روزمره زندگی قرار می دهد . بیست درصد از آن را جهت حوادث غیر قابل پیش بینی به صورت طلا نگهداری میکند تا در صورت نیاز بتواند از آن سریعا استفاده کند . و اما سی درصد باقی مانده را که برای آینده فرزندانش است چگونه می تواند سرمایه گذاری کند .

آقای ایرانی چگونه می تواند سرمایه گذاری کند ؟

آقای ایرانی که ذاتا یک مدیر  است در یک دوره سرمایه گذاری در بورس شرکت می کند . زیرا خیلی خوب فهمیده است با ماهی حدودا نه میلیون تومان در بازار مسکن و مستغلات که یک بازار بلند مدت و مطمئن است نمی تواند سرمایه گذاری کند . و بازار طلا و ارز هم فقط با نرخ تورم ایران برای هر دو و نرخ تورم امریکا برای طلا بالا می رود و یک بازار زنده نیست .

پس بازار بورس بهترین مکان برای سرمایه گذاری بلند مدت است و آقای ایرانی در بازار بورس آموزش می بیند . با شیوه مدیریتی مخصوص به خود معادل سی درصد درآمد ماهانه خود را در آن سرمایه گذاری می کند . و امیدوار است با این روش آینده فرزندان خود را تامین کند .

در این داستان آقای ایرانی مدیر بود و مجموعه کارهایی که برای زندگی حال و آینده خود و فرزندانش انجام می داد مدیریت بود البته به شیوه خودش.

دسته های گوناگون مدیریت
اصول مدیریتی موفق

مدیریت را می توان در دسته بندی های زیر تعریف کرد .

1- مدیریت به عنوان یک حرفه

2- مدیریت به عنوان یک علم

3- مدیریت به عنوان یک هنر

4- مدیریت به عنوان یک فرایند

5- مدیریت به عنوان یک فعالیت

6- مدیریت به عنوان شغل

7- مدیریت به عنوان یک گروه

قدمت مدیریت

مفهوم مدیریت قدمتی به درازای تاریخ بشریت دارد ، خود مفهوم خانواده مستلزم این بوده است که زندگی مدیریت شود و منابع غذایی به گونه ای تقسیم شود که بهره برداری از چنین منابعی به حداکثر خود برسد .

اقدامات مناسب برای حفاظت از خانواده در برابر حملات حیوانات وحشی و قبایل متخاصم ، برنامه ریزی برای شکار و همه اینها نمونه هایی از مدیریت در دوران باستان بوده است .

آیا chatGPT گوگل google را نابود خواهد کرد ، اینجا بخوانید .

مدیریت به عنوان یک سیستم نه تنها عنصر ضروری یک جامعه سازمان یافته است ، بلکه زمانی که از مدیریت زندگی خود صحبت می کنیم به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی تبدیل می شود .

مدیریت یک خانواده تفاوت چندانی با مدیریت یک مجموعه نمی کند و این هنر مدیریت است که از زمان های بسیار دور تا به امروز با ما بوده است . یک زندگی مدیریت شده بدون تردید بسیار هدفمندتر ، موفق تر و زیباتر از یک زندگی بدون مدیریت و قانون است . و میزان شکست دریک خانواده و یا یک مجموعه مدیریت شده بسیار پایین است .

پیتر دراکر پدر علم مدیریت جهان می گوید: مدیریت در حال تبدیل شدن به منبع اصلی کشورهای جهان اول و مورد نیازترین منبع برای کشورهای جهان سوم است .

شغل یک مدیر برای موفقیت هر سازمانی حیاتی و ضروری است . هر چه یک سازمان پیچیده تر باشد ، نقش مدیر در آن مهمتر است یک مدیر خوب سر منشا تمام موفقیت ها برای یک سازمان ، یک مجموعه و حتی یک خانواده است .

تفاوت بین مدیر و رهبر را اینجا بخوانید 

پنج کارکرد اصلی مدیریت عبارتند از :

1- برنامه ریزی کردن

2- سازماندهی کردن

3- پرسنل

4- کارگردانی و هدایت کردن

5-کنترل کردن

پنج کارکرد اصلی مدیریت
توابع اصلی مدیریت

کنترل کردن خود شامل ، هماهنگی ، گزارش و بودجه بندی است . و از این رو تابع کنترل کردن را می توان به این سه عملکرد مجزا تقسیم کرد . برای این هفت کارکرد اصلی مدیریت لوتر گولیک کلمه POSDCORB را ابداع کرد . که به طور کلی حرف اول این هفت عملکرد را نشان می دهد .

P مخفف برنامه ریزی ، O مخفف سازماندهی کردن ، S مخفف کارکنان ، D مخفف هدایت و کارگردانی کردن ، CO مخفف برای هماهنگی ، R مخفف گزارش و B نیز مخفف بودجه بندی می باشد .

مدیریت شامل چه وظایفی است

مدیریت شامل وظایفی از جمله برنامه ریزی ، سازماندهی کردن ، کارکنان ، هدایت و کنترل کردن است .

 

چگونه در مدیریت برنامه ریزی کنیم .
برنامه ریزی کردن از توابع مدیریت

 

1- برنامه ریزی کردن در مدیریت :

برنامه ریزی جهت سازمان را به سمت آینده تعیین می کند . این یک روش منطقی و سیستماتیک برای تصمیم گیری امروز است که بر آینده شرکت تاثیر می گذارد .

این نوعی آینده نگری سازمانی شامل پیش بینی آینده و همچنین تلاش برای کنترل وقایعی است که اتفاق می افتد .

پیتر دراکر برنامه ریزی را اینگونه تعریف کرده است : برنامه ریزی در عبارت است از فرایند مستمر اتخاذ تصمیمات کارآفرینانه فعلی به صورت سیستماتیک و با بهترین آگاهی ممکن از آینده آنها .

 

سازمان دهی کردن در مدیریت چگونه است .
سازماندهی کردن از توابع مدیریت

 

2- سازماندهی کردن در مدیریت : در مدیریت سازماندهی کردن را اینگونه تعریف کرده ان .

سازماندهی فرایندی است که طی آن با تقسیم کار میان افراد و گروه های کاری و ایجاد هماهنگی میان آنها برای کسب اهدافی تعریف شده تلاش می شود .

به گفنه فایول : سازمان دهی یک کسب و کار به این معنی است که همه چیز مفید باشد . یا اینکه تمامی موارد مورد نیاز یک کسب و کار مانند مواد خام مورد نیاز ، ابزار ، سرمایه و نیروی انسانی را به صورت کامل و بدون نقص در اختیار آن کسب و کار قرار دهد.

سازماندهی کردن را می توان مجموعه ای از موارد زیر تعریف کرد .

1- شناسایی وظایفی که باید انجام شود . و در صورت لزوم باید این وظایف را گروه بندی کرد .

2- این وظایف را به پرسنل واگذار کرد . و اختیار و مسئولیت آنها را تعیین کرد .

3- تفویض این اختیارات به کارکنان

4- ایجاد رابطه بین اختیار و مسئولیت

5- هماهنگ کردن این فعالیت ها

3- کارکنان در مدیریت :

 

استخدام کارکنان در توابع مدیریت
کارکنان از توابع مدیریت

 

در پنج کارکرد اصلی مدیریت تعریف کارکنان به وظیفه استخدام و حفظ نیروی کار مناسب برای شرکت در سطوح مدیریتی و غیر مدیریتی است .

که این کارکرد شامل فرایند جذب نیرو ، آموزش ، توسعه ، ارزیابی کارکنان و حفظ این نیروی کار با انگیزه های مناسب است . از آنجایی که عنصر انسانی حیاتی ترین عامل در فرایند مدیریت است . جذب پرسنل مناسب حائز اهمیت است .

مدیریت در بخش کارکرد کارکنان می بایست علاوه بر شایستگی های فنی و عملیاتی ، تیپ شخصیت شناسی و روان شناسی نیروی کار را درک کند .این عملکرد بسیار مهم است زیرا افراد در مقوله های گوناگونی از جمله هوش ، دانش ، مهارت ، تجربه ، وضعیت جسمانی ، سن و نگرش متفاوت هستند .

 

هدایت کارکنان از اصول اساسی مدیرت است
کارگردانی و مدیریت

 

4- کارگردانی و هدایت در مدیریت 

کارگردانی به رهبری ، ارتباطات ، انگیزه و نظارت گفته می شود .که با اجرای آنها کارکنان فعالیت های خود را به بهترین نحو ممکن انجام داده تا سازمان به اهداف مورد نظر دست یابد .

رهبری : شامل صدور دستورالعمل ها و راهنمایی زیر دستان در مورد رویه ها و روش ها است .

ارتباطات : ارتباط باید بین هر دو طرف مدیر و کارکنان برقرار باشد . تا بتوان اطلاعات را به زیر دستان انتقال داد و بازخوردهای دریافتی از آنها را به مدیریت منتقل کرد .

انگیزه : از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . انگیزه بالا سبب عملکرد عالی با دریافت کمترین راهنمایی از  مدیر می شود .

نظارت : نظارت بر زیر دستان سبب دریافت گزارش های پیشرفت مستمر می شود . و به مدیر این اطمینان را می دهد که

دستورالعمل ها به روش درست انجام می شوند .

 

کنترل کردن توابع مدیریتی
کنترل کردن در تابع های مدیریتی

5- کنترل 

عملکرد کنترل در مدیریت شامل آن دسته از فعالیت هایی است که برای اطمینان از عدم انحراف رویدادها از برنامه های از پیش تعیین شده انجام می شود .

مدیر یکی از مهمترین منابع در کشورهای صنعتی جهان است .
مدیر توانا کسب و کار را به موفقیت می رساند

مدیر کیست ؟

شخصی است که اداره افراد یک شرکت تولیدی یا خدماتی را بر عهده دارد . و با استفاده از منابع مادی و انسانی آنها را به نحو مطلوبی ادراه می کند .

ویژگی های یک مدیر  بزرگ :

در مورد ویژگی هایی که یک مدیر بزرگ را می سازد مطالب زیادی نوشته شده است . اما بیشتر این واقعیت را نادیده می گیرند که یک مدیر بزرگ در واقع چه کاری انجام می دهد ؟

در حالیکه شیوه های مدیریتی فراوانی وجود دارد . اما یک خصوصیت زیر بنای رفتار همه مدیران بزرگ است . و آن این است که همه مدیران بزرگ ویژگی ها و توانایی های کارکنان خود را می شناسند و برای آنها ارزش قائل هستند .

آنها متوجه می شوند که چگونه از نقاط قوت کارکنانشان استفاده کنند . چنین رویکرد تخصصی ممکن است کار زیادی را طلب کند . اما در واقع سرمایه گذاری کردن بر منحصر به فرد هر شخصی می تواند در زمان صرفه جویی کند .

به جای اینکه کارمندان را تشویق کرد که خود را با وظایفی وقف دهند که شاید اصلا از آن لذت نبرند . وظایفی را به آنها محول کرد که از آن لذت برده و توانایی انجام آن را به بهترین وجه ممکن داشته باشند . در این صورت کارکنان بسیار کارآمد تر بوده و اهداف سازمان بسیار بهتر جلو می رود .

یک مدیر موفق به صورت رهبر گونه کارکنان خود را مدیریت کرده و از پنج تابع اصلی مدیریت به بهترین نحو ممکن استفاده میکند تا سازمان ، مجموعه و خانواده خود را به ادره کرده و به موفقیت برساند .

نویسنده : مهندس یحیی ساکی مدیر مدرسه کسب و کار آنلاین آکادمی تاجران 

 

 

 

 

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محمد شیاسی
    1402-05-17 9:39 ب.ظ

    سلام خدمت دوستان عزیز در مدرسه کسب و کار آکادمی تاجران مقاله ای بسیار کامل درباره مدیریت بود . مخصوصا می خواستم از جناب آقای یحیی ساکی مدیر مجموعه به پاس زحمات فراوانش تشکر کنم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up