بازاریابی دیجیتال چیست

بازاریابی دیجیتال
انواع بازاریابی دیجیتال آنلاین و آفلاین

 

بازاریابی دیجیتال چیست ؟ این سوالی است که ممکن است به ذهن شما هم خطور کرده باشد . بازاریابی دیجیتال فرایندی است که  به تبلیغ محصولات و خدمات از طریق انواع شبکه های اجتماعی می پردازد . این شبکه های اجتماعی عبارتند از رسانه های اجتماعی ، سئو ، ایمیل ، اپلیکیشن های موبایلی و هر شکلی از بازاریابی که شامل دستگاه های الکترونیکی باشد .

بازاریابی دیجیتال را هم به صورت آنلاین می توان انجام داد ، و هم به صورت آفلاین انجام داد . در واقع هر دو نوع برای استراتژی بازاریابی دیجیتال مهم هستند .

ما در این مقاله تلاش می کنیم ابتدا انواع بازاریابی آنلاین را بیان کرده و به توضیح هریک بپردازیم . و در گام بعدی انواع بازاریابی آفلاین را با توضیح بیان خواهیم کرد .

چگونه یک کسب و کار آنلاین ایجاد کنیم ، اینجا بخوانید .

انواع بازاریابی آنلاین در بازاریابی دیجیتال

1- بهینه سازی موتور های جستجو (سئو )

2- بازاریابی موتورهای جستجو

3- بازاریابی محتوا

4- بازاریابی رسانه های اجتماعی

5- تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک

6- بازاریابی ایمیلی

سئو چیست
بهنیه سازی کردن موتور جستجو

1-بهینه سازی موتورهای جستجو جهت بازاریابی دیجیتال

سئو چیست ؟ سئو مخفف بهینه سازی موتور جستجو است . فرایندی که طی آن یک وب سایت با تولید محتویات برتر به صفحات اول گوگل می آید . تفاوت اصلی بین سئو و تبلیغات پولی در این است که سئو شامل رتبه بندی ارگانیک است . به این معنی که برای حضور در صفحات اول گوگل پولی پرداخت نمی کند .

فرض کنید شما به دنبال روش وصل کلید تبدیل برق در واحد خود هستید . در اینجا گوگل بهترین محتویات در مورد روش وصل کلید تبدیل را به شما نشان می دهد . و هر محتوایی از نظر الگوهای گوگل غنی تر باشد در صفحات بالاتری هم هست .

برای سئو در بازاریابی دیجیتال باید از راهکارهای ذیل استفاده کنیم . که به صورت تیتر وار بیان می کنیم . و تلاش ما این است در آینده ای نزدیک مقاله ای درباره سئو انتشار دهیم .

1-1- استفاده از لینک های داخلی و خارجی

1-2- تولید محتوای قوی

1-3- انتخاب کلمات کلیدی قوی

1-4- استفاده از برچسب عنوان

1-5- استفاده از توضیحات متا : در این قسمت شما فرصت دارید به جستجو گر بگوئید ، محتوا درباره چیست . و بهینه سازی کلمه کلیدی در این بخش بسیار مهم است . که بیش از یکصدو شصت کارکتر نیست .

1-6- استفاده از یک عنوان اصلی و عناوین فرعی متنوع

1-7- استفاده از متن جایگزین تصویر

1-8- معماری سایت قوی

1-9- عدم استفاده از محتوای تکراری

1-10- سازگار بودن محتوا با موبایل

1-11- استفاده از ارتباط ایمنی با ssl و https

برای موفقیت هر کسب و کاری به مهارت های ارتباطی نیازمندیم ، اینجا بخوانید . 

2- بازاریابی موتورهای جستجو دومین مورد در بازاریابی دیجیتال آنلاین

بازاریابی موتورهای جستجو که به صورت اختصاری sem (search engine marketing) می نامند . به فرآیند استفاده از موتورها جستجو و ابزارهای جانبی آن ها به منظور کسب رتبه بهتر ، افزایش بازدید سایت و در نتیجه افزایش فروش برای کسب و کار است .

محتواهای بازاریابی
انواع محتوای بازاریابی

3- بازاریابی محتوا در بازاریابی دیجیتال

بازاریابی محتوا یک استراتژی بلند مدت است که بر ایجاد روابط قوی با مخاطبان هدف شما از طریق ارائه مداوم محتوا با کیفیت بالا و مرتبط که باعث آموزش و نهایت فروش می شود . تمرکز دارد .

محتوای شما باید ارزش زیادی ایجاد کند . به گونه ای که وقتی مشتری بالقوه ای قصد خرید دارد شما اولین برندی باشید که به ذهن او خطور می کند . برخلاف تبلیغات یکباره ، بازاریابی محتوا نشان می دهد که شما واقعا به مشتری خود اهمیت می دهید . این کلید موفقیت استراتژی در کسب و کار شما است .

امروزه بیش از هر زمان دیگری مردم می خواهند احساس کنند که مهم هستند . و حفظ این توجه و اعتماد مصرف کنندگان با ارزش ترین منبع یک بازاریاب است .

انواع دیجیتال مارکتینگ
انواع مختلف بازاریابی دیجیتال

4- بازاریابی رسانه های اجتماعی در بازاریابی دیجیتال

یکی دیگر از موارد بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی رسانه های اجتماعی است . این نوع بازاریابی استفاده از پلتفرم ها و وب سایت های رسانه های اجتماعی برای تبلیغ یک محصول یا خدمات است .

بازاریابی رسانه های اجتماعی روز به روز در حال محبوب تر شدن است . اکثر پلتفرم های رسانه های اجتماعی دارای ابزارهای تحلیل  هستند . که این ابزار تحلیل شرکت ها را قادر می سازد پیشرفت ، موفقیت و مشارکت در کمپین های تبلیغاتی را ردیابی کند .

شرکت ها از طریق بازاریابی رسانه های اجتماعی به طیفی از ذینفعان ، مشتریان فعلی و بالقوه ،روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان می پردازند .

تبلیغات پولی گوگل
تبلیغات به هزای هر کلیک در گوگل

5- تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک در بازاریابی دیجیتال

یکی از مهمترین روشهای بازاریابی دیجیتال ، پرداخت به ازای هر کلیک می باشد .

شاید باورتان نشود ، اما برند شما این قدرت عظیم را دارد که به میلیون ها نفر در سرتاسر جهان دسترسی پیدا کند . این کار به وسیله تبلیغات گوگل در عرض چند دقیقه امکان پذیر است . تبلیغات به ازای کلیک می تواند سود سرشاری را نصیب کسب و کار شما کند . البته اگر از این روش به درستی استفاده نشود میتواند منابع مالی شما را دود کند .

پس بازاریابی به ازای کلیک چیست ؟

پرداخت به ازای کلیک یک مدل تبلیغاتی رایج در بازاریابی دیجیتال است . این روش به تبلیغ کننده گان اجازه می دهد . تا تبلیغات خود را در موتورهای جستجو ، پلتفرم های رسانه های اجتماعی و وب سایت های شخص ثالث قرار دهند . و هر زمانیکه روی تبلیغ کلیک می شود مبلغی را پرداخت کند .

پلتفرم تبلیغ به ازای کلیک گوگل که بزرگترین ارائه دهنده این گونه تبلیغات است . درآمد شگفت انگیزی نزدیک به 200 میلیارد دلار در سال 2022 داشت .

چگونه به یک مدیر قوی تبدیل شویم ، اینجا بخوانید .

مزایای تبلیغ به ازای کلیک در بازاریابی دیجیتال

5-1- نتایج فوری دارد : به محض اینکه تبلیغات شما تایید شود آن را به مخاطب هدفتان نمایش می دهد .

5-2- بسیار هدفمند است : شما می توانید در مورد اینکه چه کسی تبلیغات شما را می بیند بسیار دقیق باشید .

5-3- به آسانی می توانید موقعیت تبلیغ خود را ردیابی کنید .

5-4- در معرض دید افراد بی شمار بودن

معایب تبلیغ به ازای کلیک در بازاریابی دیجیتال

5-1- باید به ازای هر کلیک مبلغی را پرداخت کرد . و این هزینه ها می تواند بیسار بالا باشد .

5-2- موفقیت کسب و کار شما به تبلیغات مدام بستگی دارد .

5-3- جایگزینی برای سئو ارگانیک نیست .

بازاریابی ایمیلی
بازاریابی کردن به وسیله ایمیل

6- بازاریابی ایمیلی در بازاریابی دیجیتال

بازاریابی ایمیلی یکی از مهمترین اشکال ارتباط دیجیتال است . این روش یکی از موثرترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال است . بدون شک روش های جدیدتری برای برقراری ارتباط با مشتریان مانند رسانه های اجتماعی ، سئو و سایر موارد وجود دارد . با این حال ایمیل با داشتن نزدیک به چهار و نیم میلیارد مشترک همچنان یکی از مهمترین شیوه های بازاریابی دیجیتال است .

بازاریابی ایمیلی همچنان در رتبه بالاتری نسبت به سایر روش های بازاریابی قرار دارد . و برای توسعه کسب و کار می بایست همچنان از این روش بازاریابی دیجیتال استفاده کرد .

تا اینجا روشهای بازاریابی آنلاین را تا حد امکان بیان کردیم و به توضیح مختصر آنها پرداختیم . در آینده نزدیک تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در مورد هر یک مقاله ای مستقل تولید کنیم .

سرانجام گوگل با آمدن هوش مصنوعی چگونه می شود ، اینجا بخوانید .

بازاریابی آفلاین یکی از روش های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی آفلاین چیست ؟

به هر نوع روش بازاریابی که خارج از فضای آنلاین باشد بازاریابی آفلاین می گویند . شما هر تبلیغی را به صورت فیزیکی می بینید باید جزء بازاریابی آفلاین حساب شود . تبلیغات تلویزیونی ، تبلیغات بیلبورد ، مجلات ، رادیو ، روزنامه و …….. از این دسته بازاریابی هستند .

انواع بازاریابی آفلاین در بازاریابی دیجیتال 

1- بازاریابی آفلاین پیشرفته

2- بازاریابی رادیویی

3- بازاریابی تلویزیونی

4- بازاریابی تلفنی

1- بازاریابی آفلاین پیشرفته

این نوع بازاریابی دیجیتال نوعی بازاریابی است که به صورت آفلاین انجام می شود ، اما با دستگاهای الکترونیکی تقویت می شود . در بازاریابی آفلاین پیشرفته بسیار مهم است که محل تبلیغات کجا باشد .

تفاوت بسیار زیادی بین تبلیغ یک بیلبورد در داخل یک خیابان یک شهر کوچک با تبلیغ همان بیلبورد در خیابان ولیعصر تهران است . امروزه در تبلیغات بیلبورد هم از تکنولوژی الکترونیک استفاده می شود . و بیلبورد ها کم کم یا الکترونیکی شدند یا به سمت الکترونیکی شدن می روند .

بازاریابی رادیویی
بازاریابی کردن به وسیله رادیو

2- بازاریابی رادیویی

این بازاریابی دیجیتال همچنان در حال رونق است . طبق یک نظر سنجی در سال 1399 حدود سی و شش درصد از مردم رادیو گوش می دادند . که جمعیتی در حدود سی میلیون نفر می شود . پس رادیو می تواند مکان مناسبی برای تبلیغات کسب و کار باشد .

اگر شما یک کسب و کار محلی دارید می توانید با یک سرچ در گوگل ایستگاه های رادیو های محلی خود را پیدا کنید . این رادیوهای محلی باید برای کسب و کار شما مناسب باشد . به عنوان مثال اگر می خواهید محصولات آموزشی بفروشید بهترین ایستگاه رادیویی ، رادیو جوان می باشد .

بازاریابی تلویزیونی
بازاریابی به وسیله تلویزیون یکی از روش های بازاریابی دیجیتال

3- بازاریابی تلویزیونی در بازاریابی دیجیتال

این نوع بازاریابی آنقدر بزرگ است که بعید به نظر می رسد به این زودی ها از بین برود . البته این نوع بازاریابی آفلاین با چالش های فراوانی روبه رو است که روز به روز از جذابیت آن می کاهد . از جمله مهمترین چالش ها

3-1- تعداد بینندگان روز به روز به سمت کاهش می رود . و بینندگان بیشتر برنامه های خود را از اینترنت تماشا می کنند .

3-2- تبلیغات تلویزیون بسیار بالا است و بازگشت سرمایه را تضمین نمی کند .

به هر حال اگر قصد دارید که از تبلیغات تلویزیون استفاده کنید . می بایست تبلیغات را در بین برنامه های پرطرفدار رزرو کنید . تحقیقات نشان داده است تبلیغات در بین برنامه های پر طرفدار جواب داده است و میزان فروش کسب و کار ها را به نحو چشمگیری بالا برده است .

بازاریابی تلفنی
بازاریابی تلفنی در بازاریابی دیجیتال

4- بازاریابی تلفنی در بازاریابی دیجیتال

ضریب نفوذ گوشی هوشمند در میان ایرانیان در حدود 69 درصد است . این نشان می دهد که نزدیک به شصت میلیون نفر در ایران از گوشی هوشمند استفاده می کنند . با توجه به میزان نفوذ بسیار بالای گوشی هوشمند در میان ایرانیان چندین روش بازاریابی آفلاین با گوشی را بیان می کنیم .

تماس و پیامک : تماس سرد عبارت از تماس با فردی ناشناس برای فروش است که قبلا با او تماسی نداشته ایم . تماس سرد به طور متوسط می تواند سه فروش در روز ایجاد کند . اگرچه مقیاس پذیری رسانه های اجتماعی یا ایمیل را ندارد . اما می تواند یک روش بازاریابی معتبر در برخی صنایع باشد .

اما بازاریابی از طریق پیامک بهتر از تماس تلفنی کار می کند . چه آنلاین باشید و چه آفلاین ، یکپیام متنی تقریبا به صورت تضمینی خوانده می شود .

چگونه یک استراتژی بازاریابی آفلاین در بازاریابی دیجیتال ایجاد کنیم

1- راه اندازی یک استراتژی بازاریابی آفلاین پیشرفته : تبلیغات بهینه سازی شده برای پلتفرم هایی مانند بیلبورد ها دیجیتالی و غیره ایجاد کنید .

2- یک استراتژی بازاریابی رادیویی ایجاد کنید : تلاش کنید با ارتباط گیری با ایستگاه های رادیویی محلی و ایجاد تبلیغات جذاب مشتریان را جذب کنید .

3- مشارکت در بازاریابی تلویزیونی :موثرترین راه برای به دست آوردن بازگشت سرمایه مناسب در تبلیغات تلویزیونی، خرید زمان تبلیغات در طول رویدادهای محبوبی است که مردم به صورت زنده تماشا می‌کنند، ایجاد تبلیغاتی که ویروسی می‌شوند .

4- از بازاریابی تلفنی استفاده کنید : با توجه به حجم انبوه گوشی های هوشمندی که در اختیار دیگران است . فرصت های تبلیغاتی منحصر به فردی ایجاد شده است .

چگونه هر جا می رویم ما را دوست داشته باشند ، اینجا بخوانید . 

بازاریابی دیجیتال
پنج نوع بازاریابی دیجیتال

 

چرا بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد ؟

درآمدی که غول های فناوری گوگل و متا از محل تبلیغات کسب می کنند . بسیار بیشتر از درآمدی است که بازاریابی سنتی کسب می کند . فقط به همین دلیل ساده که مخاطبان این غول های فناوری بسیار بیشتر هستند .

چگونه با اینستاگرام بازاریابی کنیم به زبان اصلی اینجا بخوانید .

آینده بازاریابی دیجیتال چیست ؟ 

بازاریابی دیجیتال آنلاین و آفلاین در حال رودرویی و دست و پنجه نرم کردن با یکدیگر هستند . و از حالا پیروز این رقابت معلوم است . بدون تردید در آینده ای نه چندان دور تمامی شیوه های بازاریابی سنتی نیز خود را با بازاریابی آنلاین هماهنگ می کنند .

نتیجه : این تولید نیست که موفقیت یک کسب و کار را تضمین می کند بلکه فروش است . و بازاریابی الفبای فروش است . یک محصول هر چقدر هم خوب و کاربر پسند باشد تا یک تیم بازاریابی و تبلیغاتی قوی پشت آن نباشد به موفقیت نخواهد رسید . و در بین روشهای بازاریابی ، امروز بازاریابی دیجیتال حرف اول را می رند .

 

نویسنده : مهندس یحیی ساکی مدیر مدرسه کسب و کار آنلاین آکادمی تاجران 

 

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • آرمین تبریزی
    1402-06-22 8:08 ب.ظ

    با سپاس فراوان از مهندس ساکی و مدرسه کسب و کار آکادمی تاجران با این حجم از اطلاعات مفید و کاربردی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up