چگونه یک کسب و کار آنلاین ایجاد کنیم

Table of Contents

شروع به ایجاد یک کسب و کار آنلاین

برای شروع یک کسب و کار آنلاین از کجا آغاز کنیم . این سوالی است که اکثر کسانی که می خواهند کسب و کار آنلاین شروع کنند از خود می پرسند .

اما چرا شما باید یک کسب و کار آنلاین برای خود راه اندازی کنید . در اینجا یک سری از مزایا و دلایل راه اندازی کسب و کار آنلاین را تیتر وار برای شما بیان می کنیم .

1- با هزینه کردن سرمایه بسیار کم ، می توانید درآمد بسیار بالایی را برای خود ایجاد کنید .

2- می توانید کسب و کار استارت آپی خود را راه اندازی کنید .

3- می توانید یک جریان دائمی از درآمد را برای خود ایجاد کنید

4- برای کسب درآمد آنلاین هیچ محدودیت مکانی و زمانی ندارید .

5- در کسب و کار آنلاین مشتریان خود را دقیقا می شناسید و می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید .

6- کسب و کار آنلاین هزینه بازاریابی شما را پایین می آورد . و یک بازار به بزرگی کل ایران و حتی کشورهای دیگر در اختیار شما قرار می دهد .

 

کسب و کار آموزش آنلاین
آموزش آنلاین ، آموزش برتر

 

برای شروع کسب و کار آنلاین هشت مرحله را بیان کرده و به تشریح آنها خواهیم پرداخت .

1- تصمیم بگیرید که دقیقا چه چیزی را می خواهید آموزش دهید .

2- یک طرح تجاری برای کسب و کار آنلاین خود ایجاد کنید .

3- میزان تقاضای بازار کسب و کار آنلاین خود را بررسی کنید .

4- یک برند قوی برای کسب و کار آنلاین خود ایجاد کنید .

5- مخاطبان هدف مورد نظر خود را انتخاب کنید .

6- بر موفقیت مخاطبان خود تمرکز کنید .

7- یک دوره آموزشی آنلاین ایجاد کنید .

8- کسب و کار خود را توسعه دهید .

هیچ زمانی بهتر از امروز برای ایجاد یک کسب و کار آنلاین نیست . تخمین زده می شود . که میزان فروش آموزش های آنلاین و اینترنتی تا سال 2030 به رقم خیره کننده 600 میلیارد دلار برسد . و این نشان دهنده یک پتانسیل عظیم در زمینه آموزش های اینترنتی است .

میلیون ها نفر در سرتاسر جهان و ایران در حال خرید دوره های آموزشی آنلاین برای ارتقاء مهارت خود هستند .

مسیر ایجاد یک دوره کسب و کار آنلاین

برای خلق یک کسب و کار آنلاین ، ایجاد یک دوره آنلاین تنها بخش کوچکی از مسیر است . و به قول معروف نوک قله یخی است که از آب بیرون زده است . و اصل آن که شیوه ایجاد کسب و کار است در آب اقیانوس نهفته است .

واقعیت این است که ایجاد یک کسب و کار آنلاین کاری بسیار مشکل و زمان بر است . امپراتوری رم یک شبه ساخته نشد و این حقیقت هم در مورد کسب و کارها صادق است .

متاسفانه اغلب کسانی که در حال ساخت یک کسب و کار هستند . قبل از اینکه به موفقیت برسند کار خود را رها می کنند . به گفته ناپلئون هیل این افراد کار خود را در فاصله نود سانتی متری از طلا رها می کنند .

مرحله اول : تصمیم بگیرید که چه چیزی را می خواهید آموزش دهید .

 

قاطعانه تصمیم بگیرید
تصمیم گیری قاطع

 

اولین قدم در ایجاد یک دوره آنلاین تصمیم گیری درباره این است که چه چیزی را می خواهید آموزش دهید . برای چه موضوعی می خواهید شناخته شوید . در چه زمینه ای به اندازه کافی متخصص هستید که آموزش دهید .

حال از کجا بفهمیم در چیزی متخصص هستیم و توان آموزش آن به دیگران را داریم . برای متخصص شدن در چیزی لازم نیست از تمامی افراد با سوادتر باشید . تنها کافی است از کسانی که می خواهید به آنها آموزش دهید با سوادتر باشید . شما برای آن شخص یک متخصص به حساب می آیید .

موضوع دوره کسب و کار آنلاین خود را انتخاب کنید .

اگر خیلی خوب در مورد خود و توانایی هایتان فکر کنید . بدون تردید چندین موضوع وجود دارد . که برای ایجاد یک دوره آموزشی در مورد آنها به اندازه کافی توانایی دارید .

یکی از روش هایی که شما می توانید دوره مورد نظر خود را انتخاب کنید پیروی از الگوی مورد نظر زیر است .

یک برگه کاغذ بیاورید و آن را به سه ستون مساوی تقسیم کنید . در ستون اول علایق خود را بنویسید و در ستون سوم مهارت هایی را که دارید بنویسید . وقتی این کار را انجام دادید .

توجه کنید که کدام یک از مهارت ها و توانایی هایی که در ستون سوم دارید . در ستون اول هم به آنها علاقه مند هستید و آنها را در ستون دوم لیست کنید . حال شما منبعی ارزشمند برای تولید دوره کسب و کار آنلاین خود دارید . از آن پیروی کنید .

مخاطب هدف خاص خود را بشناسید .

زمانی که موضوع خاص خود را برای تدریس آنلاین مشخص کردید . حال باید مخاطب هدف خود را شناسایی کنید که به موضوع تدریس شما علاقه مند باشد .

هرگز این اشتباه را نکنید که سعی کنید موضوع شما برای همه جذاب باشد . در این صورت با شکست بزرگی روبه رو خواهید شد . و موضوع شما برای هیچ کس جذابیتی نخواهد داشت .

اجازه دهید با یک مثال بیشتر توضیح دهیم . فرض کنید شما یک دانش آموخته رشته مهندسی برق هستید . اگر بخواهید یک دوره آموزشی آنلاین بسازید . که همه زمینه های رشته برق از جمله تاسیسات الکتریکی ، مخابرات ، الکترونیک قدرت و ده ها زمینه دیگر را پوشش دهد . به احتمال صد درصد شکست خواهید خورد .

اما اگر در زمینه تاسبسات الکتریکی یک دوره آموزشی قوی بسازید . احتمال موفقیت کسب و کار آنلاین شما بسیار بیشتر می شود . و می توانید مشتریان هدف خود را خیلی آسان پیدا کنید .

مرحله دوم – یک طرح تجاری برای کسب و کار آنلاین آموزشی خود ایجاد کنید .

 

کسب و کار آنلاین فراتر از تصورها
مدل کسب و کار آنلاین

 

اگر تصمیم گرفتید چه چیزی را آموزش دهید . و در مورد دوره ای که می خواهید آموزش دهید اطلاعات و سواد کافی داشتید . حال زمان آن است که مدل کسب و کار خود را آماده کنید .

مدل کسب و کار طرحی رسمی است . که نحوه ساختار ، مدیریت و بازاریابی دوره آنلاین را توضیح می دهد . در اینجا تلاش می کنیم مواردی را که مدل کسب و کار آنلاین به آن نیاز دارد بیان کنیم .

 

2-1 – کسب و کار آنلاین خود را شرح دهید .

برای بیان روشن هدف کسب و کار ، مخاطبان هدف و نحوه برنامه ریزی برای ارائه محصولات و خدمات شرح کسب و کار ضروری است .

هنگام تهیه پیش نویس این طرح تا حد امکان در مورد ماهیت دوره آموزشی خود واقع بین باشید . حتما مشخص کنید که دوره خود را چگونه می خواهید ارائه دهید . آیا می خواهید به صورت آنلاین ارائه دهید یا به صورت آفلاین .

2-2 – استراتژی بازاریابی خود را مشخص کنید .

هر وقت ماهیت کسب و کار خود را مشخص کردید . زمان آن است که یک استراتژی بازاریابی و فروش برای خود تهیه کنید . استراتژی هایی که برای دوره بازاریابی خود استفاده می کنید از جمله ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی شبکه های اجتماعی ، بازاریابی موتور جستجوی گوگل و پرداخت به ازای هر کلیک را شرح دهید .

2- 3 – مدیریت تیم و استخدام کارکنان

مدیریت یکی از مهمترین قسمت های ایجاد کسب و کار آنلاین است . مدیر موظف است کارهایی را که کارکنان می توانند به روشی صحیح انجام دهند . به آنها بسپارند . تا در زمان خود صرفه جویی کرده و برای کارهای مهمتری که می بایست انجام دهد استفاده کنند .

4-2 – امور مالی

هر کسب و کاری برای راه اندازی به پول نیاز دارد . و کسب و کارهای آنلاین نیز از این قاعده استثناء نیستند . علاوه بر تبلیغات و بازاریابی باید زیر ساخت ها ، فناوری ، استخدام و سایر موارد در نظر گرفته شود .

توجه داشته باشید که دقیقا مشخص کنید می خواهید چه چیزی بفروشید . و چگونه می خواهید از کسب و کار آنلاین خود درآمد کسب کنید .

مرحله سوم : میزان تقاضای بازار کسب و کار آنلاین خود را بررسی کنید .

 

تخمین زدن تقاضا مهمترین قسمت بازار
تقاضای بازار

 

زمانی که موضوع دوره خود برای آموزش را مشخص کردید . و مدل اولیه کسب و کار خود را ریختید . قدم بعدی مشخص کردن میزان تقاضای بازار برای آن موضوع است .

شاید شما هفته ها و ماهها زمان برای خلق یک دوره آنلاین صرف کنید . و زمانی که آن را تولید کردید متوجه شوید بازاری برای آن وجود ندارد . پس بهتر این است که قبل از سرمایه گذاری در زمان و پول خود برای ایجاد یک دوره ، میزان تقاضای بازار آن دوره را بررسی کنید .

چندین راه برای سنجش میزان تقاضا وجود دارد ، که در ذیل به آنها می پردازیم .

3-1 – در مورد رقبای خود تحقیق کنید

بررسی کنید که آیا می توانید افراد یا شرکت هایی را پیدا کنید که دوره ها یا سایر اشکال آموزشی در مورد موضوع شما یا موارد مشابه می فروشند . یا به مخاطبان هدف شما خدمات تجاری می دهند .

اگر نمی توانید کسی را پیدا کنید که به صورت تجاری موضوع شما را به دیگران آموزش می دهد. این یک هشدار قرمز است . که تقاضای بازار کافی برای موضوع آموزشی شما وجود ندارد . رقابت اصولا دلیل بر تقاضای بازار است هرگز فراموش نکنید .

یک راه عالی برای اینکه بفهمیم میزان تقاضا برای موضوع کسب و کار ما چقدر است . استفاده از کلمات کلیدی درگوگل است . تا ببینیم چند نفر در ماه موضوع ما را جستجو کرده اند .

هرگز از رقیب نترسید ، وجود رقیب در موضوع مورد نظر شما تائیدی بر تقاضای بازار آن است .

3-2 – از مشتریان هدف خود بپرسید که چه چیزی را می خواهند یاد بگیرند .

اگر به مخاطبان خود چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین دسترسی دارید . بهترین راه برای یافتن آنچه می خواهند یاد بگیرند و در ازای آن مایل به پرداخت پول هستند . این است که مستقیما از آنها بپرسید .

چند روش که می توانید از مخاطبان خود بپرسید به صورت تیتروار آورده شده است .

3-2-1- لیست مشترکین ایمیل

3-2-2- دنبال کننده های خود در شبکه های اجتماعی

3-2-3- پرسیدن از مشتریان فعلی و قبلی

3-2-4- استفاده از روش های سنتی از جمله تلفن

ساده ترین راه برای دانستن اینکه مخاطبان شما به چه چیزی نیاز دارند . این است که به آنچه آنها درخواست می کنند گوش دهید و سپس آن را به آنها بدهید .

بیست و سه ایده ناب ایجاد کسب و کار آنلاین درسال 2023 را اینجا بخوانید .

مرحله چهارم : یک برند منحصر به فرد برای کسب و کار آنلاین خود ایجاد کنید .

خلق یک برند قوی مساوی با توسعه کسب و کار است
برند قدرتمند

حال که موضوع مورد نظر خود را برای آموزش آنلاین مشخص کرده اید . زمان آن فرا رسیده است که یک برند قدرتمند برای کسب و کار خود به وجود آورید .

البته منظور ما از یک برند قوی به هیچ عنوان لوگو یا طراحی وب سایت یا طراحی کارت ویزیت نیست . اگر چه این چیزها در توسعه کسب و کار شما مفید هستند . اما به هیچ عنوان نقطه شروع کار شما نیستند .

نقطه آغازین برای خلق یک نام تجاری متقاعد کننده و منحصر به فرد ، تصمیم گیری آگاهانه در مورد این نکته است . که قصد دارید در کجای صنعت خود قرار بگیرید .

برند شما باید کسب و کار آنلاین شما را به عنوان یک متخصص در ذهن مخاطبینش جا بیاندازد . و کسب و کار آنلاین شما را به یک مرجع قابل اعتماد تبدیل کند .

در این صورت است که برند شما در ذهن ها نقش می بندد و مخاطبان به سمت شما سرازیر می شوند. واقعیت این است که ما یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت می کنیم . پس نام تجاری خود را به عنوان جلد کتاب برای کسب و کار آنلاین خود در نظر بگیرید .

در اینجا چند سوال را بیان می کنیم که می بایست در هنگام ایجاد برند خود در نظر بگیرید .

4-1- دوست دارید چه جایگاهی در بازار خود داشته باشید

4-2 – دوست دارید زمانی که مردم به شما فکر می کنند به یاد چه چیزی بیوفتند .

4-3- چه کسانی را می خواهید جذب کنید .

4-4- چه کسانی را نمی خواهید جذب کنید .

4-5- دلیل کاری که انجام می دهید چیست .

پاسخ به این سوالات در خلق یک برند قوی به شما خیلی کمک خواهد کرد . زمانی که مخاطبان شما در حال جستجوی اطلاعات در مورد موضوع شما هستند . دوست دارید که آنها شما را پیدا کرده و بلافاصله حس کنند که به جای درستی رسیده اند .

آنها باید این حس را داشته باشند که جایی را پیدا کرده اند که می تواند به آنها کمک کند ، تا بر مشکلات خود غلبه کنند . برند سازی خوب باعث می شود که مخاطبان هدف شما احساس کنند که جای درستی آمده اند .

مرحله پنجم : مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید .

موفقیت هر کسب و کار را مشتری تعیین می کند
مخاطبین هدف

 

حال که تصمیم گرفته اید  کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کنید . زمان آن است . که شروع به جذب مشتری برای کسب و کار خود کنید .

مخاطبین شما مجموع تمام افرادی است . که شما می توانید از راه های مختلف از جمله وبلاگ ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل ، تلفن و سایر موارد با آنها ارتباط برقرار کنید .

چرا ایجاد مخاطب مهم است .

بدون مخاطبی که کسب و کار شما را بشناسد . و شما را دوست داشته باشد . و به شما اعتماد کند . فروش دوره شما نه تنها سخت ، بلکه غیر ممکن می شود . زیرا مخاطب و مشتری برای خرید دوره شما وجود ندارد .

پس باید هر چه زودتر شروع به جذب مخاطب کرد . البته تعداد مخاطب مهم است ، اما مهمترین نیست . تعداد مخاطبین شما مهم است ، اما نه آن مقداری که فکر می کنید مهم است .

مهمترین مزیت داشتن مخاطب زیاد ، توانایی دستیابی به افراد بیشتر است . مثلا اگر تعداد 20000 دنبال کننده در شبکه های اجتماعی دارید . به احتمال زیاد تعداد بیشتری پست های شما را خواهند دید . و نسبت به زمانی که 2000 دنبال کننده دارید بیشتر دیده می شود .

اما واقعیت مخاطب چیست .

واقعیت این است که تعداد مخاطبین شما به اندازه رابطه ای که با مخاطب خود ایجاد می کنید ، مهم نیست . داشتن 200 نفر در لیست ایمیل شما که هر ایمیلی را که برایشان می فرستید باز می کنند و می خوانند .

بسیار ارزشمندتر از 2000 دنبال کننده در رسانه های اجتماعی است . که به ندرت شما را می بینند و به هیچ وجه با شما ارتباط برقرار نمی کنند . وقتی صحبت از ایجاد مخاطب می شود ، وفاداری و تعامل مخاطب مهمترین اصل است .

در ذیل برخی از رایج ترین روش هایی که سازندگان دوره های کسب و کار آنلاین برای ارتباط با مشتری خود استفاده می کنند آورده شده است .

5-1- رسانه های اجتماعی

5-2- بازاریابی محتوا

5-3- تبلیغات و روابط عمومی

5-4- شبکه های عمومی

5-5- سخنرانی عمومی

5-6- بازاریابی ایمیلی

5-7- تبلیغات پولی

مرحله ششم : یک دوره آنلاین ایجاد کنید .

 

دوره آنلاین بخش بزرگی از موفقیت کسب و کار آنلاین است
ایجاد دوره آنلاین

 

ایجاد یک دوره آنلاین هیجان انگیزترین مرحله در تمامی این هشت مرحله است . اما اگر به تمامی مراحل توجه نشود می تواند به بدترین مرحله شما تبدیل شود . اکثر افراد هفته ها و ماه ها صرف تولید یک دوره آنلاین می کنند . در صورتی که سازنده گان دیگر این دوره را با جذابیت بیشتر و قیمت پایین تری تولید کرده اند و سبب شکست تلاش این افراد می شوند .

مراحل تولید یک دوره آنلاین شامل موارد ذیل است

6-1- عنوان دوره خود را انتخاب کنید .

6-2- اطمینان حاصل کنید که تقاضای بازار برای دوره شما وجود دارد .

6-3- اطمینان حاصل کنید که به بهترین وجه مطالب خود را ارائه داده اید .

6-4- بهترین شیوه برای ارائه دوره خود را پیدا کنید .

6-5- دوره آنلاین خود را فیلمبرداری ، ضبط و ویرایش کنید .

6-6- دوره آنلاین خود را راه اندازی کنید .

6-7- قیمت دوره خود را مشخص کنید .

6-8- یک صفحه فروش ایجاد کنید و روی بازاریابی دوره خود متمرکز شوید .

در تهیه یک دوره آنلاین باید از اشتباهات ذیل پرهیز شود .

6-1- کمال گرایی : کمال گرایی به نفسه چیز بدی نیست . اما اگر بخواهد به وسواس تبدیل شود ، بسیار مشکل زا است . و سبب شکست کسب و کار آنلاین شما می شود . زیرا هیچ وقت ، هیچ چیز به آن حد کمال که افراد کمال گرا از آن انتظار دارند ، نخواهد رسید .

6-2- ارائه تمامی مطالب : یکی دیگر از اشتباهاتی که می تواند کسب و کار آنلاین شما را زمین گیر کند . این است که سعی کنید هر آنچه را که به طور کامل از موضوعی می دانید ، تدریس کنید .

این به احتمال زیاد منجر به تولید دوره ای منحصر به فرد خواهد شد ، که هیچ کس قادر به خواندن این همه مطالب نباشد . پس ارائه مطالب باید مختصر ، سنجیده و کاربردی باشد .

گام هفتم : بر موفقیت مشتری خود تمرکز کنید .

 

بر مشتریان خود تمرکز کنید
موفقیت مشتری

 

خوب حالا فرض کنید که نوع آموزش خود را مشخص کرده اید . و یک طرح آموزشی برای کسب و کار آنلاین خود ریخته اید . که تقاضای خوبی در بازار دارد و یک برند ایجاد کردید که در ذهن مخاطبین نقش می بندد .

و دوره کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کرده ، و حال که به این مرحله رسیده ایم . چگونه بر موفقیت مشتریان خود تمرکز کنیم .

دستیابی به مشتریان تنها آغاز کاری پرفراز و نشیب است . بعد از اینکه مخاطب را جذب کردید . باید به وعده های خود عمل کنید . که مشتریان شما نه تنها برگشته ، بلکه دوستان خود را نیز با خود بیاورند .

اگر شما دائما در حال تبلیغات و بازاریابی برای جذب مشتریان جدید هستید . اما به مشتریان فعلی خود توجه نمی کنید . به احتمال زیاد کسب و کار موفقی نخواهید داشت .

چرا مشتری بر می گردد .

مشتریان شما باید از دوره ها و پشتیبانی آنها آنقدر هیجان زده شوند . که دوباره دوره های بعدی شما را خریداری کند . در ذیل یک سری راه ها پیشنهاد می شود تا بتوانید مشتریان خود را نگه دارید . و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید .

7-1- مسابقاتی برگزار کرده و به نفرات برتر جایزه دهید .

7-2- به مشتریان خود کمک کنید تا در سوال و جواب شرکت کنند .

7-3- دوره ها را به چند بخش کوتاه تر تقسیم کرده تا ارتباط بیشتری با مشتری برقرار کنید .

 

مرحله هشتم : کسب و کار آنلاین خود را گسترش دهید .

 

کسب و کار خود را توسعه دهید
توسعه کسب و کار

 

آخرین گام برای هر کسب و کار آنلاین توسعه دادن آن است . در این مرحله مدیر کسب و کار باید مبادرت به ایجاد یک سیستم و استخدام کارکنان کند .

چگونه متوجه شویم زمان توسعه کسب و کار است . زمانی که کسب و کار آنلاین شما درآمد زا باشد . و سود نسبتا خوبی نصیب شما کند . زمان توسعه آن است .

هدف از توسعه این است . که شما کارهایی را که دیگران قادر به انجام آن هستند . با استخدام کارکنان انجام دهند . و وقت خود را آزاد کرده تا به کارهای مهمتری برای توسعه کسب و کار خود برسد .

چند نمونه از کارهایی که برای توسعه کسب و کار باید انجام داد . در ذیل آورده شده است .

8-1- کارهای تکراری را به دیگران بسپارید . یا با نرم افزار به صورت خودکار انجام دهید .

8-2- یک تیم قوی برای کسب و کار خود بسازید . برای رشد یک کسب و کار آنلاین بدون تردید شما به یک تیم قوی نیاز دارید . کسب و کاری که حداقل پنج منبع درآمدی برای شما ایجاد کند .

8-3- کسب و کار آنلاین خود را به یک هدف نهایی بزرگ گره بزنید .

نویسنده : مهندس یحیی ساکی مدیر مدرسه کسب و کار آنلاین آکادمی تاجران 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up